Slovenská komora architektov vypracovala systémové riešenie pre poskytnutie nového, elektronického autorizačného nástroja vo forme mandátnych certifikátov, ktoré v sebe spájajú kvalifikovaný elektronický podpis a autorizačnú pečiatku v elektronickej podobe podľa zákona. Tie postupne, počas 4-ročného prechodného obdobia, nahradia fyzické autorizačné pečiatky členov a členiek komory.
V súlade s platnými právnymi predpismi a podmienkami Národného bezpečnostného úradu, pozostáva toto riešenie z nadväzujúcej postupnosti úkonov, po vykonaní ktorých získate možnosť osvedčovania pravosti vyhotovených výkresov a písomností elektronicky, vrátane plnohodnotného využívania Portálu výstavby.
VŠEOBECNÝ POSTUP PRE ZÍSKANIE MANDÁTNEHO CERTIFIKÁTU:
1) Vyplňte a odošlite elektronickú žiadosť o vydanie potvrdenia o aktuálnom zapísaní v zoznamoch/ registroch SKA.
2) Uhraďte poplatok za vydanie potvrdenia na základe účtovného dokladu, ktorý Vám bude zaslaný po odoslaní elektronickej žiadosti (vydanie potvrdenia je podľa čl. 3 ods. 5 Úhrad za výkony SKA spoplatnené sumou 15 EUR).
3) Prevezmite si potvrdenie vo forme, ktorú ste zvolili v elektronickej žiadosti (elektronicky, fyzicky na úrade SKA, fyzicky poštou).
*4) Na základe vydaného potvrdenia získajte, prostredníctvom registračnej autority brainit.sk poverenej SKA, spoplatnený mandátny certifikát pre mandátny kvalifikovaný elektronický podpis, vrátane potrebného programového a technického vybavenia, na 1 rok, 2 roky alebo 3 roky.
5) Vyberte si z ponuky voliteľných služieb rozširujúcich funkcionality certifikátu (nie je podmienkou pre využívanie mandátneho certifikátu na Portáli výstavby na podpisovanie dokumentov).
POSTUP PRE VYDANIE MANDÁTNEHO CERTIFIKÁTU:
*Prvou zazmluvnenou spoločnosťou (registračnou a certifikačnou autoritou) na vydávanie mandátnych certifikátov pre členov a členky komory a pre hosťujúcich architektov a hosťujúcich krajinných architektov je firma brainit.sk. SKA vyrokovala pre žiadateľov a žiadateľky o mandátny certifikát špeciálne zľavnené ceny služieb brainit.sk.
Potvrdenie vydané SKA mám - ako postupovať ďalej?
Od 21. 5. 2025 sa môžete registrovať u registračnej autority brainit.sk poverenej SKA.
Dôležité: Pri registrácii venujte pozornosť používateľskému manuálu.
1) Registrácia a overenie účtu
Zaregistrujte sa na: https://zone.nfqes.com a overte svoj účet prostredníctvom e-mailovej adresy a telefónneho čísla. Pri registrácii zvoľte možnosť "Plná registrácia".
2) Vytvorenie žiadosti o certifikát
Po úspešnej verifikácii prejdite do sekcie "Moje certifikáty" (v ľavom menu) a kliknite na "Vytvoriť žiadosť".
Postupujte podľa pokynov na stránke.
3) Nahratie povinných dokumentov
Bez nahratia týchto dokumentov nebude možné certifikát vystaviť:
1. Sken občianskeho preukazu z oboch strán alebo pasu.
2. Sken druhého dokladu totožnosti z oboch strán (napr. pas, občiansky preukaz, vodičský preukaz alebo preukaz poistenca).
3. Potvrdenie, ktoré ste obdržali od Slovenskej komory architektov.
4. Podpísaná žiadosť:
- Ak máte občiansky preukaz s čipom, zvoľte možnosť podpísania žiadosti elektronicky sami.
- Ak nemáte možnosť podpísať žiadosť elektronicky alebo prídete v sobotu do Bratislavy, zvoľte možnosť overenia na pobočke BrainIT ZA/BA.
- V prípade, že nemôžete prísť v sobotu, môžete si dohodnúť termín na osobnú verifikáciu na pobočkách. Stretnutie si je potrebné dohodnúť telefonicky. Zvolíte možnosť – overenie na pobočke BrainIT ZA/BA.
4) Úhrada poplatku
Po nahraní všetkých dokumentov je potrebné uhradiť poplatok. Bez úhrady nebude certifikát vystavený.
Typy certifikátov:
(A) Fyzická karta QSCD - v tomto prípade sa platí za certifikát + QSCD karta a podpisuje sa.
Výhody:
- Funguje podobne ako občiansky preukaz s čipom
- Vysoká bezpečnosť
Nevýhody:
- Vyššia cena (zahŕňa certifikát aj kartu)
- Potrebná čítačka kariet
- Nutnosť nosiť kartu fyzicky so sebou
(B) Vzdialený certifikát (Remote QSCD) - v tomto prípade sa platí za certifikát, pričom:
- ak vlastníte mobil s kvalifikovaným čipom (Iphone XS a vyššie, Samsung S20 a vyššie, ale len S rada, Google Pixel 6 a vyššie) tak sa platí len za certifikát,
- ak nevlastníte mobil s kvalifikovaným čipom, tak je potrebné si zakúpiť HW NFQES Token ako dvojfázovú verifikáciu.
Výhody:
- Nepotrebujete fyzickú kartu
- Stačí počítač alebo iné zariadenie (napr. u nás na pracovisku)
Nevýhody:
- Náročnejšie na úvodné nastavenie (nový spôsob)
- Na podpisovanie cez portál výstavby je potrebný program NFQES Desktop Toolkit
Video návody:
Žiadosť – vzdialený certifikát
Ďalšie informácie:
Môžete požiadať aj o viacero kariet alebo vzdialených certifikátov.
Najzložitejší je proces prvého vydania certifikátu – ďalšie žiadosti alebo predĺženia sú jednoduchšie.
Ak ste zvyknutí na kartičkový systém, odporúčame QSCD kartu.
Ak chcete vyskúšať modernejší spôsob, odporúčame vzdialený certifikát.
Je možnosť podpísať aj na našej zóne a neskôr si viete dané podpísané dokumenty nahrať na portál výstavby.
Všetky certifikáty sú platné v celej EÚ vrátane portálu výstavby.
Kontakty pre technickú podporu pre členov a členky komory:
support@nfqes.com
+421 918 754 670 / +421 905 669 888