Slovenská komora architektov

Mandátny certifikát

K téme sme pripravili:

24. 06. 2025 Bezplatný webinár: Ako si vybaviť mandátny certifikát a elektronické podpisovanie dokumentácie - záznam čoskoro!

26. 06. 2025 Máte záujem o osobné vybavenie mandátneho certifikátu v Košiciach?



Dôležité!

V súvislosti s vydávaním predmetných potvrdení nižšie chceme upozorniť na veľký počet nesprávnych údajov, ktoré SKA eviduje v zoznamoch architektov.

Na vydanie potvrdenia k vybaveniu mandátneho certifikátu je potrebné, aby SKA viedla aktuálne údaje o svojich členoch a členkách, a to predovšetkým:

1 - forma podnikania - názov a IČO firmy
2 - adresa ateliéru
3 - adresa trvalého pobytu

Účtovný doklad aj potvrdenie obsahuje všetky tieto údaje a ich nesprávnosť komplikuje a predlžuje proces vydania dokladov.

Tieto údaje sú povinné podľa § 18 zákona č. 138/1992 Zb. a je povinnosťou členov a členiek SKA nahlásiť zmenu do 3 dní od vzniku na komarch@komarch.sk.

 

Slovenská komora architektov vypracovala systémové riešenie pre poskytnutie nového, elektronického autorizačného nástroja vo forme mandátnych certifikátov (MC), ktoré v sebe spájajú kvalifikovaný elektronický podpis a autorizačnú pečiatku v elektronickej podobe podľa zákona. Tie postupne, počas 4-ročného prechodného obdobia, nahradia fyzické autorizačné pečiatky členov a členiek komory.

V súlade s platnými právnymi predpismi a podmienkami Národného bezpečnostného úradu, pozostáva toto riešenie z nadväzujúcej postupnosti úkonov, po vykonaní ktorých získate možnosť osvedčovania pravosti vyhotovených výkresov a písomností elektronicky, vrátane plnohodnotného využívania Portálu výstavby.


VŠEOBECNÝ POSTUP PRE ZÍSKANIE MANDÁTNEHO CERTIFIKÁTU:

1)   Vyplňte a odošlite online žiadosť o vydanie potvrdenia o aktuálnom zapísaní v zoznamoch/ registroch SKA.

2)   Uhraďte poplatok za vydanie potvrdenia na základe účtovného dokladu, ktorý Vám bude zaslaný po odoslaní elektronickej žiadosti (vydanie potvrdenia je podľa čl. 3 ods. 5 Úhrad za výkony SKA spoplatnené sumou 15 EUR).

Potvrdenie obsahuje údaje podľa § 18 zákona č. 138/1992 Zb. o.i. adresu trvalého pobytu, adresu sídla ateliéru, IČO a názov firmy a je vydané s poslednými Vami nahlásenými údajmi v zoznamoch a registroch Komory. Zmenu údajov je potrebné podľa § 18 ods. 3 nahlásiť do troch dní od zmeny.

Skontrolujte si správnosť Vašich údajov pred podaním žiadosti. V prípade opakovaného vydania po oprave údajov bude spoplatnené každé ďalšie potvrdenie.

3)   Potvrdenie o zapísaní v zoznamoch a registroch bude certifikačnej autorite zaslané komoru elektronicky a elektronicky podpísaný dokument vo fformáte .pdf vám bude zaslaný na e-mail.

*4)   Na základe vydaného potvrdenia získajte, prostredníctvom registračnej autority BRAIN:IT poverenej SKA, spoplatnený mandátny certifikát pre mandátny kvalifikovaný elektronický podpis, vrátane potrebného programového a technického vybavenia, na 1 rok, 2 roky alebo 3 roky.

5)   Vyberte si z ponuky voliteľných služieb rozširujúcich funkcionality certifikátu (nie je podmienkou pre využívanie mandátneho certifikátu na Portáli výstavby na podpisovanie dokumentov).

 

POSTUP PRE VYDANIE MANDÁTNEHO CERTIFIKÁTU 

Potvrdenie vydané SKA mám - ako postupovať ďalej?

*Prvou zazmluvnenou spoločnosťou (registračnou a certifikačnou autoritou) na vydávanie mandátnych certifikátov pre členov a členky komory a pre hosťujúcich architektov a hosťujúcich krajinných architektov je firma BRAIN:IT. Registrovať sa u registračnej autority môžete od 21. 5. 2025. SKA vyrokovala pre žiadateľov a žiadateľky o mandátny certifikát špeciálne zľavnené ceny služieb.

Dôležité: Pri registrácii venujte pozornosť používateľskému manuálu.

1) Registrácia a overenie účtu 

Zaregistrujte sa na: https://zone.nfqes.com a overte svoj účet prostredníctvom e-mailovej adresy a telefónneho čísla. Pri registrácii zvoľte možnosť "Plná registrácia". 

    
2) Vytvorenie žiadosti o certifikát

Po úspešnej verifikácii prejdite do sekcie „Moje certifikáty“ (v ľavom menu) a kliknite na „Vytvoriť žiadosť“. Postupujte podľa pokynov na stránke a nasledujúceho postupu: 

1. Voľba certifikátu – na základe informácií uvedených nižšie v časti „Typy certifikátov“ si v prvom kroku vyberte Vami preferovaný certifikát – Vzdialený certifikát alebo Certifikát na QSCD zariadení (karte). Pri voľbe QSCD karty si môžete zvoliť novú kartu alebo existujúcu kartu (pokiaľ už disponujete nejakým certifikátom na QSCD karte od brainit.sk, s. r. o.). Pri voľbe novej karty si následne vypíšte názov karty. 

2. Úroveň a typ certifikátu – v druhom kroku si vyberáte certifikát. Kliknite na záložku „Kvalifikované certifikáty (KEP(QES))“ a vyberte si možnosť „M-QES - Mandátny kvalifikovaný elektronický podpis“. 

3. Dĺžka platnosti generovaného certifikátu – v rámci tretieho kroku si vyberáte dĺžku platnosti certifikátu – 1, 2 alebo 3 roky. 

Pozn. V dolnej časti sa nachádza upozornenie, že v prípade zvolenia certifikátu na dlhšie obdobie je potrebné po každom roku používania certifikátu predĺžiť jeho platnosť.

4. Vlastník certifikátu – je dôležité si vybrať oprávnenie – napr. 1294 - Autorizovaný architekt. Pre potreby vystavenia mandátneho certifikátu nie je potrebné uvádzať spoločnosť, nakoľko mandátny podpis sa viaže na fyzickú osobu a nie na právnickú osobu! V prípade uvedenia spoločnosti v rámci tvorby certifikátu sa predlžuje čas vystavanie mandátneho certifikátu spôsobený overením spoločnosti a dodaním potrebných dokumentov pre spoločnosť. Ďalej si vyberte doklad totožnosti a uveďte jeho číslo, poprípade krajinu vydania. 

Pozn. V dolnej časti po zvolení správneho oprávnenia sa Vám zobrazí informácia o tom, že Vám bola znížená cena za certifikát – podľa nastaveného cenníka pre architektov. 

5. Kontaktné informácie a technický kontakt – v rámci piateho bodu sa Vám zobrazia Vaše údaje, ktoré ste si vypísali pri registrácii. Skontrolujte si uvedené kontaktné údaje. Technický kontakt ponechajte zaškrtnutý, nakoľko Vám budú posielané potrebné informácie. 

6. Fakturačné údaje – v tejto časti si môžete vybrať možnosť „Fakturačné údaje sú rovnaké ako vlastníka“, a teda formulár sa Vám vyplní podľa údajov zadaných v profile používateľa. Pokiaľ chcete fakturovať na firmu, vyberte si možnosť „Nakupujem na firmu“ a vyplňte všetky povinné údaje. Taktiež si môžete zakliknúť možnosť „Som platcom DPH“ a doplniť IČ DPH.

Pozn. Fakturačné údaje si po vyplnení opätovne skontrolujte. 

7. Spôsob overenia totožnosti – v predposlednom bode si vyberáte spôsob podpísania žiadosti o certifikát. Pokiaľ vlastníte občiansky preukaz s čipom vydaný po 21. 06. 2021 – môžete si vybrať možnosť „Žiadosť o certifikát podpíšem sám“. V prípade, že nevlastníte občiansky preukaz s takýmto čipom, neviete pomocou neho podpisovať či nemáte skúsenosti s podpisovaním pomocou OP, odporúčame si zvoliť možnosť „Overenie identity na pobočkách BrainIT – BA, ZA“. 

Pozn. V rámci každej možnosti je odkaz „Kvalifikovaný elektronický podpis“, kde nájdete najčastejšie otázky a odpovede pre tento podpis na OP.

8. Zhrnutie – v poslednom kroku sa Vám zobrazí zhrnutie Vašej žiadosti o certifikát. Je odporúčané si toto zhrnutie dôkladne skontrolovať. Najmä v časti „Úroveň a typ certifikát“ – vľavo hore – musí byť uvedené „M-QES“. Pokiaľ nie, máte zvolený iný typ podpisu a je potrebné sa vrátiť do bodu 2. Úroveň a typ certifikátu a opraviť zvolenú možnosť. V dolnej časti sa Vám môžu zobraziť možnosti pre zakúpenie HW Tokenu alebo čítačky kariet. V prípade, že ste si zvolili QSCD kartu a nedisponujete čítačkou na OP, môžete si ju zakúpiť. Ak ste si zvolili vzdialený certifikát a viete, že Vám mobilné zariadenie nepodporuje aplikáciu NFQES Qualified Authenticator musíte si zakúpiť NFQES HW Token. V závere je potrebné zakliknúť súhlas so zmluvou o dôveryhodných službách a dokončiť žiadosť o certifikát. 

Pozn. V prípade neopravenia a odoslania či zaplatenia chybnej žiadosti, dochádza k zbytočnému predlžovaniu času vydania certifikátu z dôvodu dodatočných úkonov potrebných pre zrušenie chybnej žiadosti o certifikát.

9. Platba – po odoslaní žiadosti o certifikát Vás stránka presmeruje na platbu. Môžete si stiahnuť predfaktúru, zaplatiť prevodom či naskenovať QR kód pre platbu cez Váš internetbanking. Prevod platby a jej evidovanie môže v ojedinelých prípadoch trvať 2-3 pracovné dni.

Pozn. K platbe sa dokážete vrátiť aj neskôr po kliknutí na „Môj účet“ a záložku „Platby“, kde uvidíte stav platby a po kliknutí na platbu uvidíte platobné informácie. 

Pozn. Ak ste si nie je istý či ste vytvorili správnu žiadosť a odoslali ste túto žiadosť, odporúčame ihneď neplatiť a vrátiť sa k platbe po kontrole. Opätovne si skontrolujte svoju žiadosť v časti „Moje certifikáty“ v záložke „Žiadosti o certifikát“ kliknutím na danú žiadosť. Pokiaľ nevidíte žiadosti o certifikát obnovte si stránku alebo sa odhláste a prihláste do svojho účtu.  

3) Nahratie povinných dokumentov 

Dokumenty nahráte do žiadosti, ktorú nájdete v „Moje certifikáty“ v záložke „Žiadosti o certifikát“. Do žiadosti sa dostanete kliknutím na ňu. V strednej časti (modré pole) sa nachádzajú informácie o dokumentoch, ktoré je potrebné nahrať. Nahratie nájdete pod týmto modrým poľom. Po nahratí dokumentov je potrebné kliknúť na tlačidlo „Odoslať dokumenty“ vpravo dole. Odporúčame nahrať a odoslať všetky potrebné dokumenty naraz. V prípade nenahratia všetkých dokumentov Vám bude žiadosť vrátená na doplnenie.

Bez nahratia týchto dokumentov nebude možné certifikát vystaviť:

1. Sken občianskeho preukazu z oboch strán alebo pasu.

2. Sken druhého dokladu totožnosti z oboch strán (napr. pas, občiansky preukaz, vodičský preukaz alebo preukaz poistenca).

3. Potvrdenie, ktoré ste obdržali od Slovenskej komory architektov.

4. Podpísaná žiadosť:

  • Ak máte občiansky preukaz s čipom, zvoľte možnosť podpísania žiadosti elektronicky sami. Zároveň musíte mať potvrdenie o zapísaní v elektronickej forme, ktoré je elektronicky podpísané od Slovenskej komory architektov.
  • Ak nemáte možnosť podpísať žiadosť elektronicky, zvoľte možnosť overenia na pobočke BrainIT ZA/BA. Osobné overenie si môžete dohodnúť prostredníctvom e-mailu alebo telefonicky. Pri osobnom overení odporúčame vybrané dokumenty (občiansky preukaz, druhý identifikačný doklad a potvrdenie od SKA) nahrať do žiadosti vopred, čím sa urýchli proces osobného overenia.


4) Úhrada poplatku

Po nahraní všetkých dokumentov je potrebné uhradiť poplatok (pokiaľ ste túto úhradu nevykonali pri vytvorení žiadosti). Bez úhrady a nahratia potrebných dokumentov nebude certifikát vystavený.

 

Typy certifikátov:

(A) Fyzická karta QSCD - v tomto prípade sa platí za certifikát (1, 2 alebo 3 roky) + QSCD karta a podpisuje sa.

Výhody:
- Funguje podobne ako občiansky preukaz s čipom
- Vysoká bezpečnosť

Nevýhody:
- Vyššia cena (zahŕňa certifikát aj kartu)
- Potrebná čítačka kariet
- Nutnosť nosiť kartu fyzicky so sebou


(B) Vzdialený certifikát (Remote QSCD) - v tomto prípade sa platí za certifikát (1, 2 alebo 3 roky) , pričom:

- ak vlastníte mobil s kvalifikovaným čipom (Iphone XS a vyššie, Samsung S20 a vyššie, ale len S rada, Google Pixel 6 a vyššie) tak sa platí len za certifikát a je potrebné si do mobilného zariadenia nainštalovať aplikáciu NFQES Qualified Authenticator,
- ak nevlastníte mobil s kvalifikovaným čipom, tak je potrebné si zakúpiť HW NFQES Token ako dvojfázovú verifikáciu. HW Token si dokážete objednať v rámci tvorby žiadosti o certifikát alebo dodatočne v rámci svojho NFQES účtu.

Výhody:
- Nepotrebujete fyzickú kartu
- Stačí počítač alebo iné zariadenie (napr. u Vás na pracovisku)

Nevýhody:
- Náročnejšie na úvodné nastavenie (pridanie mobilného zariadenia, aktivácia metódy a zvýšenie úrovne podpisovania pomocou aplikácie)
- Na podpisovanie cez portál výstavby je potrebný program NFQES Desktop Toolkit

 

Video návody:

Plná registrácia

Overenie telefónneho čísla a e-mailu

Žiadosť – vzdialený certifikát

Žiadosť – QSCD karta

Podpis vzdialeným certifikátom


V prípade problémov s elektronickým podpisovaním na slovensko.sk, ako aj na portáli výstavby:

https://www.dsl.sk/article.php?article=30765

https://www.slovensko.sk/sk/pomoc/technicka-podpora-pre-pouzivat

 

Ďalšie informácie:

Mandátny podpis sa viaže na fyzickú osobu (napr. autorizovaného architekta) a nie na právnickú osobu. Nahrádza autorizačnú pečiatku.
Môžete požiadať aj o viacero kariet alebo vzdialených certifikátov.
Najzložitejší je proces prvého vydania certifikátu – ďalšie žiadosti alebo predĺženia sú jednoduchšie.
Ak ste zvyknutí na kartičkový systém, odporúčame QSCD kartu.
Ak chcete vyskúšať modernejší spôsob, odporúčame vzdialený certifikát.
Je možnosť podpísať aj na zóne brainit.sk a neskôr si viete dané podpísané dokumenty nahrať na portál výstavby.
Všetky certifikáty sú platné v celej EÚ vrátane portálu výstavby.

 

Kontakty pre technickú podporu pre členov a členky komory: 
support@nfqes.com
+421 918 754 670  /  +421 905 669 888