Pripravujeme:
24. 06. 2025 Bezplatný webinár: Ako si vybaviť mandátny certifikát a elektronické podpisovanie dokumentácie
26. 06. 2025 Máte záujem o osobné vybavenie mandátneho certifikátu v Košiciach?
Dôležité!
V súvislosti s vydávaním predmetných potvrdení nižšie chceme upozorniť na veľký počet nesprávnych údajov, ktoré SKA eviduje v zoznamoch architektov.
Na vydanie potvrdenia k vybaveniu mandátneho certifikátu je potrebné, aby SKA viedla aktuálne údaje o svojich členoch a členkách, a to predovšetkým:
1 - forma podnikania - názov a IČO firmy
2 - adresa ateliéru
3 - adresa trvalého pobytu
Účtovný doklad aj potvrdenie obsahuje všetky tieto údaje a ich nesprávnosť komplikuje a predlžuje proces vydania dokladov.
Tieto údaje sú povinné podľa § 18 zákona č. 138/1992 Zb. a je povinnosťou členov a členiek SKA nahlásiť zmenu do 3 dní od vzniku na komarch@komarch.sk.
Slovenská komora architektov vypracovala systémové riešenie pre poskytnutie nového, elektronického autorizačného nástroja vo forme mandátnych certifikátov (MC), ktoré v sebe spájajú kvalifikovaný elektronický podpis a autorizačnú pečiatku v elektronickej podobe podľa zákona. Tie postupne, počas 4-ročného prechodného obdobia, nahradia fyzické autorizačné pečiatky členov a členiek komory.
V súlade s platnými právnymi predpismi a podmienkami Národného bezpečnostného úradu, pozostáva toto riešenie z nadväzujúcej postupnosti úkonov, po vykonaní ktorých získate možnosť osvedčovania pravosti vyhotovených výkresov a písomností elektronicky, vrátane plnohodnotného využívania Portálu výstavby.
VŠEOBECNÝ POSTUP PRE ZÍSKANIE MANDÁTNEHO CERTIFIKÁTU:
1) Vyplňte a odošlite online žiadosť o vydanie potvrdenia o aktuálnom zapísaní v zoznamoch/ registroch SKA.
2) Uhraďte poplatok za vydanie potvrdenia na základe účtovného dokladu, ktorý Vám bude zaslaný po odoslaní elektronickej žiadosti (vydanie potvrdenia je podľa čl. 3 ods. 5 Úhrad za výkony SKA spoplatnené sumou 15 EUR).
Potvrdenie obsahuje údaje podľa § 18 zákona č. 138/1992 Zb. o.i. adresu trvalého pobytu, adresu sídla ateliéru, IČO a názov firmy a je vydané s poslednými Vami nahlásenými údajmi v zoznamoch a registroch Komory. Zmenu údajov je potrebné podľa § 18 ods. 3 nahlásiť do troch dní od zmeny.
Skontrolujte si správnosť Vašich údajov pred podaním žiadosti. V prípade opakovaného vydania po oprave údajov bude spoplatnené každé ďalšie potvrdenie.
3) Potvrdenie o zapísaní v zoznamoch a registroch bude certifikačnej autorite zaslané komoru elektronicky a elektronicky podpísaný dokument vo fformáte .pdf vám bude zaslaný na e-mail.
*4) Na základe vydaného potvrdenia získajte, prostredníctvom registračnej autority BRAIN:IT poverenej SKA, spoplatnený mandátny certifikát pre mandátny kvalifikovaný elektronický podpis, vrátane potrebného programového a technického vybavenia, na 1 rok, 2 roky alebo 3 roky.
5) Vyberte si z ponuky voliteľných služieb rozširujúcich funkcionality certifikátu (nie je podmienkou pre využívanie mandátneho certifikátu na Portáli výstavby na podpisovanie dokumentov).
POSTUP PRE VYDANIE MANDÁTNEHO CERTIFIKÁTU
Potvrdenie vydané SKA mám - ako postupovať ďalej?
*Prvou zazmluvnenou spoločnosťou (registračnou a certifikačnou autoritou) na vydávanie mandátnych certifikátov pre členov a členky komory a pre hosťujúcich architektov a hosťujúcich krajinných architektov je firma BRAIN:IT. Registrovať sa u registračnej autority môžete od 21. 5. 2025. SKA vyrokovala pre žiadateľov a žiadateľky o mandátny certifikát špeciálne zľavnené ceny služieb.
Dôležité: Pri registrácii venujte pozornosť používateľskému manuálu.
1) Registrácia a overenie účtu
Zaregistrujte sa na: https://zone.nfqes.com a overte svoj účet prostredníctvom e-mailovej adresy a telefónneho čísla. Pri registrácii zvoľte možnosť "Plná registrácia".
2) Vytvorenie žiadosti o certifikát
Po úspešnej verifikácii prejdite do sekcie "Moje certifikáty" (v ľavom menu) a kliknite na "Vytvoriť žiadosť".
Postupujte podľa pokynov na stránke.
3) Nahratie povinných dokumentov
Bez nahratia týchto dokumentov nebude možné certifikát vystaviť:
1. Sken občianskeho preukazu z oboch strán alebo pasu.
2. Sken druhého dokladu totožnosti z oboch strán (napr. pas, občiansky preukaz, vodičský preukaz alebo preukaz poistenca).
3. Potvrdenie, ktoré ste obdržali od Slovenskej komory architektov.
4. Podpísaná žiadosť:
- Ak máte občiansky preukaz s čipom, zvoľte možnosť podpísania žiadosti elektronicky sami.
- Ak nemáte možnosť podpísať žiadosť elektronicky alebo prídete v sobotu do Bratislavy, zvoľte možnosť overenia na pobočke BrainIT ZA/BA.
- V prípade, že nemôžete prísť v sobotu, môžete si dohodnúť termín na osobnú verifikáciu na pobočkách. Stretnutie si je potrebné dohodnúť telefonicky. Zvolíte možnosť – overenie na pobočke BRAIN:IT ZA/BA.
4) Úhrada poplatku
Po nahraní všetkých dokumentov je potrebné uhradiť poplatok. Bez úhrady nebude certifikát vystavený.
Typy certifikátov:
(A) Fyzická karta QSCD - v tomto prípade sa platí za certifikát + QSCD karta a podpisuje sa.
Výhody:
- Funguje podobne ako občiansky preukaz s čipom
- Vysoká bezpečnosť
Nevýhody:
- Vyššia cena (zahŕňa certifikát aj kartu)
- Potrebná čítačka kariet
- Nutnosť nosiť kartu fyzicky so sebou
(B) Vzdialený certifikát (Remote QSCD) - v tomto prípade sa platí za certifikát, pričom:
- ak vlastníte mobil s kvalifikovaným čipom (Iphone XS a vyššie, Samsung S20 a vyššie, ale len S rada, Google Pixel 6 a vyššie) tak sa platí len za certifikát,
- ak nevlastníte mobil s kvalifikovaným čipom, tak je potrebné si zakúpiť HW NFQES Token ako dvojfázovú verifikáciu.
Výhody:
- Nepotrebujete fyzickú kartu
- Stačí počítač alebo iné zariadenie (napr. u nás na pracovisku)
Nevýhody:
- Náročnejšie na úvodné nastavenie (nový spôsob)
- Na podpisovanie cez portál výstavby je potrebný program NFQES Desktop Toolkit
Video návody:
Žiadosť – vzdialený certifikát
Žiadosť – QSCD karta
V prípade problémov s elektronickým podpisovaním na slovensko.sk, ako aj na portáli výstavby:
https://www.dsl.sk/article.php?article=30765
https://www.slovensko.sk/sk/pomoc/technicka-podpora-pre-pouzivat
Ďalšie informácie:
Môžete požiadať aj o viacero kariet alebo vzdialených certifikátov.
Najzložitejší je proces prvého vydania certifikátu – ďalšie žiadosti alebo predĺženia sú jednoduchšie.
Ak ste zvyknutí na kartičkový systém, odporúčame QSCD kartu.
Ak chcete vyskúšať modernejší spôsob, odporúčame vzdialený certifikát.
Je možnosť podpísať aj na zóne brainit.sk a neskôr si viete dané podpísané dokumenty nahrať na portál výstavby.
Všetky certifikáty sú platné v celej EÚ vrátane portálu výstavby.
Kontakty pre technickú podporu pre členov a členky komory:
support@nfqes.com
+421 918 754 670 / +421 905 669 888