Pamätník obetiam Covid-19
Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava, Metropolitný inštitút Bratislavy v spolupráci s o.z. Skutočné obete vyhlásili v auguste verejnú projektovú jednokolovú výtvarno-architektonickú súťaž návrhov na podobu Pamätníka obetiam Covid-19.
Predmetom súťaže bolo spracovanie výtvarno – architektonického návrhu diela vo verejnom priestore – Pamätníka obetiam Covid-19 - v blízkosti Ružinovskej nemocnice v pokojnom prostredí Ružinovského jazera nazývaného “Rohlík”. Súťaž má formát “design & build”, teda víťaz zabezpečí dokumentáciu, povolenie a realizáciu diela.
Pre zrozumiteľnosť pomenúvame súťaž - Pamätník obetiam Covid-19, avšak vyhlasovateľ sa neviaže na terminológiu pamätníka, ale ponecháva formu na spracovateľovi. Pod týmto názvom sa myslí – pamätník, pomník, socha, plastika, inštalácia, multimediálne dielo alebo architektonické dielo malého rozsahu.
V súťaži bolo hodnotených 39 návrhov. Zvíťazil návrh od Ing. arch. Radeka Talaša (CZ).
Okruh účastníkov:
Účastníkom súťaže mohla byť fyzická alebo právnická osoba, ktorá spĺňa nasledujúce podmienky účasti:
a. podľa § 32 ods. 1 písm. e) ZVO, t.j. účastník musí byť oprávnený dodávať predmet zákazky, čo znamená, že je oprávnený poskytovať služby, ktoré sú osobitnými predpismi vyžadované na výkon činností, ku ktorým sa má účastník zaviazať pri zadaní zákazky a ktorých obsah bude závisieť od charakteru riešenia, ktoré účastník vo svojom návrhu ponúkne. Napríklad, ak má navrhované riešenie spĺňať charakteristiku: sadovníckeho diela, musí mať účastník oprávnenie na výkon živnosti „uskutočňovanie sadovníckych diel“;
- diela záhradnej a krajinnej architektúry, musí účastník disponovať autorizáciou v zmysle § 4a ZAA;
- jednoduchej alebo drobnej stavby, musí mať účastník oprávnenie na výkon živnosti „vypracovanie dokumentácie a projektu jednoduchých stavieb, drobných stavieb a zmien týchto stavieb“;
- diela výtvarného umenia (napr. socha) alebo iného diela, pre ktorého projektovanie sa nevyžaduje osobitné oprávnenie, musí mať účastník oprávneniena hospodársku činnosť najmenej v takom rozsahu, aby mohol vyhotoviť projekt svojho diela v rozsahu požadovanom pre jeho realizáciu (napr. oprávnenie
na výkon živnosti „inžinierska činnosť - kód 7101, alebo „dizajnérske činnosti – kód 7401“).
b. podľa § 32 ods. 1 písm. f) ZVO, t. j. že účastník nemá uložený zákaz účasti vo verejnom obstarávaní.
c. podľa § 34 ods. 1 písm. g) ZVO údajmi o vzdelaní a odbornej praxi alebo o odbornej kvalifikácii osôb určených na plnenie zmluvy. Požadovaná úroveň: Účastník disponuje osobou, ktorá má ukončené vzdelanie 2. stupňa v študijnom odbore vizuálneho
umenia, audiovizuálneho umenia, scénografie, dizajnu, architektúry, krajinnej architektúry alebo stavebného inžinierstva.
Termíny:
Porota:
Riadni členovia:
Mgr. art. Dorota Kenderová, AtrD.
Mgr. art. Juraj Gábor
Mgr. Katarína Trnovská, ArtD. (závislý od vyhlasovateľa)
Mgr. Lenka Straková (závislý od vyhlasovateľa)
Náhradníci poroty:
Ing. MSc. Linda Duchovná (závislý od vyhlasovateľa)
Experti:
Ceny:
druhá cena: 4 000 €
tretia cena: 2 500 €
odmena: 500 €
odmena: 500 €
odmena: 500 €
Výsledky súťaže:
prvá cena (7 000 €) – Ing. arch. Radek Talaš (CZ)
Pamätník, ktorý vzniká a aktivuje sa prítomnosťou spomínajúceho a vizualizuje sa v podobe vĺn na vodnej hladine ako pominuteľný obraz, zaujal porotu svojou efemérnosťou, kontemplatívnosťou a búraním zaužívaných predstáv o pamätníkoch, ktoré sa vo väčšine prístupov demonštrujú svojou hmotou, stavbou alebo symbolikou, ktorá podlieha času, deštrukcii, spoločenským zmenám či zmenám okolia. Pamätník ako nenápadná a citlivá intervencia do existujúceho prostredia, oprostená od znázorňovacích priamočiarych symbolík, bola porotou preferovaná v takmer všetkých finálových návrhoch aj vzhľadom na špecifickosť danej témy. Víťazný návrh nadväzuje na projekt revitalizácie areálu, a to konkrétne na 7 mól, z ktorých každé bude mať vlastné zariadenie na vytváranie vĺn. Návrh je katalyzátorom uvažovania nad pamäťou, pietou a spomínaním, a zároveň potenciuje vznik možných podujatí. Taktiež je veľmi citlivý k zložitému ekosystému vzťahov daného miesta (obyvatelia domov, pacienti, rybári, vodné vtáctvo, psíčkari, náhodní okoloidúci). Porota odporúča v návrhu prehodnotiť motorový plavák, ktorý je poháňaný elektrickou energiou spojenou s extra nákladmi a údržbou a nahradiť ho mechanizmom aktivovaným fyzickým telesným pohybom a tiež úzko spolupracovať s autormi revitalizácie. Zároveň bude potrebné vyriešiť vhodné umiestnenie textovej časti o pandémii/pamätníku na viditeľné miesto. Textovú časť by bolo vhodné konzultovať s OZ Skutočné obete.
druhá cena (4 000 €) – Ing. arch. Daniela Sabová
Najpoetickejší z predložených súťažných návrhov pracuje s procesuálnosťou a entropiou. V strede jazera Rohlík je vytvorená terénna modelácia navŕšením jeho sedimentov do podoby podvodného zemného valu. Do jeho hrebeňa je osadená subtílna oceľová „žiletka“ rozrezávajúca hladinu jazera podobne, ako sa pandémia vryla do kože našej súčasnosti. Cieľom tohto súčasne monumentálneho aj jemného diela nie je jeho trvanie naveky, ale postupná transformácia či dokonca rozklad. Tie sú paralelou k pamäti našej spoločnosti. Síce sa prenáša z generácie na generáciu, tiež však stráca na aktuálnosti, jej hrany sa obrusujú a stávajú sa súčasťou geologickej vrstvy antropocénu. Prezentovanie návrhu však nebolo úplne zrozumiteľné a niektoré vysvetľujúce schémy skôr zahmlievali zámer, ako ho objasňovali. Otázky vyvolávala aj odhadovaná cena a spôsob realizácie.
tretia cena (2 500 €) – Loom the moon s.r.o. (CZ)
Efemérny pamätník neoddeliteľne spätý s vodnou hladinou jazera, ideovo stavia na prchavosti, pominuteľnosti a sugestívnom zážitku kolektívneho spomínania počas jedného dňa v roku (6. marec – pamätný Deň obetí pandémie COVID-19). Dielo potláča zaužívané princípy monumentálnej tvorby tradične spätej s výrazným hmotovým riešením. Fyzickú prítomnosť pamätníka autori umožňujú verejnosti „zažiť“ len prostredníctvom presne načasovanej akcie, ktorá podnecuje účastníkov k stretávaniu sa, spoločnému prežívaniu a vzájomnej podpore. Tento moment porota hodnotila veľmi pozitívne a súčasne ocenila koncept, ktorý takmer absolútne rieši riziká spojené s fyzickým a vizuálnym starnutím verejne prístupných pamätníkov. V záverečnom hodnotení napokon členovia poroty zohľadnili objektívne argumenty komunity pozostalých, ktorá preferuje pamätník prístupný počas celého roka s možnosťou privátnej, spontánnej návštevy. Jazero sa nevypúšťa, ako s tým počíta autor a hladina nemá ustálenú výšku počas roka, čiže v istých momentoch sa konštrukcia trubiek odhalí, čo porota hodnotila negatívne.
odmena (500 €) – Mgr. art Matej Gavula
Porota ocenila návrh, ktorý pracuje s reálnymi ”živými” prvkami v prostredí a vytvára predobrazy existujúcich stromov, ktoré v čase môžu zaniknúť. Vnímala veľký potenciál rozvinutia tejto idei avšak napriek formálnemu zdôvodneniu považovala výber troch stromov za problematický, keďže číslo tri má naprieč kultúrami rôzne symbolické konotácie. Taktiež z projektovej dokumentácie nebolo čitateľné, akým spôsobom bude fungovať prepojenie zvukovej stopy s objektom.
odmena (500 €) – Ing. arch. Maroš Kostelanský
Porota pri návrhu s názvom Introspekcia ocenila horizontálnu komunikáciu elementov diela s vodnou hladinou – permanentnosť premenlivého zrkadliaceho momentu, čo dáva ťažkej hmote v rastri separovaných individualizovaných kameňov na hladine dojem ľahkosti, zázračnosti, pietnosti, duchovnosti. Zároveň návrh prostredníctvom celoplošného rozmiestnenia kameňov na vodnú hladinu adekvátne monumentalizuje celosvetovú tému, separuje nás ako divákov od hmôt diela, dáva nám odstup ako príležitosť pre introspekciu na brehu jazera. Sila návrhu spočíva v schopnosti dôstojne transformovať stále polarizujúcu tému do atraktívnej vizuálne pôsobivej abstraktnej reči prehovárajúcej naprieč generáciami a naprieč názorovým spektrom. Za slabé miesto v navrhovanom riešení porota považovala prílišný zásah do terénu jazera.
odmena (500 €) – SK.INFLOW DESIGN s.r.o.
Most spomienok a zblíženia je ďalším z návrhov pracujúcich s vodnou plochou jazera. Most neslúži len ako prechod cez vodnú hladinu, ale prostredníctvom pontónového systému a k stredu zužujúcemu sa tvaru, pôsobí nielen na fyzické telo (rozochvenie, hľadanie rovnováhy), ale vytvára aj pocit úzkosti a neistoty. V strede po prekročení perforovaného povrchu akoby pomyselného brehu rieky Styx a rozširovaní smerom k brehu by mal nastať pocit úľavy. Tieto momenty, ako aj veľkorysé gesto prejdenia cez vodu, porota ocenila. Pochybnosť však vyvolala bezpečnosť návrhu v urbánnom prostredí a tiež nerešpektovanie navrhovanej revitalizácie.