Architektonicko-výtvarný návrh archeologickej expozície
Pohronské múzeum vyhlásilo v júli 2024 verejnú projektovú dvojetapovú architektonickú súťaž na návrh archeologickej expozície „Praveké osídlenie žiarskeho regiónu“, ktorá sa nachádza v historickej budove bývalej radnice mesta Nová Baňa. Budova je Národnou kultúrnou pamiatkou.
Súčasná expozícia archeológie bola koncipovaná a realizovaná v roku 1989 a už dlhodobo nespĺňala predpoklady modernej expozície a neodrážala skutočný obsah zbierkového fondu archeológie a v súčasnom stave neumožňovala návštevnícky atraktívne inovovanie. Expozícia tvorí prvý expozičný celok múzea, ktorý návštevník vidí, preto vyhlasovateľ chcel, aby bol nový priestor reprezentatívny na úrovni múzejníctva 21. storočia. Dispozícia novej expozície a mobiliáru by mala umožňovať komfortný pohyb návštevníkov. Návrh mal klásť dôraz primárne na zbierkový predmet, jeho správne nasvietenie a inštalovanie s minimálnym použitím digitálnych technológií, ktoré rýchlo starnú. Podmienkou tiež bolo, aby v priestore boli zahrnuté interaktívne prvky a prvky pre hendikepovaných návštevníkov.
Do prvého kola predložilo svoje návrhy 15 účastníkov. V druhom kole porota hodnotila 3 návrhy. Zvíťazil súťažný návrh od Mgr. art. Petra Lišku.
Okruh účastníkov:
Účastníkom mohol byť jedine subjekt, ktorý má dosiahnuté vysokoškolské vzdelanie minimálne druhého stupňa v odbore architektúra, scénografia, dizajn alebo podľa ekvivalentnej právnej úpravy platnej v krajine sídla, podnikania, či mieste inej adresy účastníka.
Termíny:
Porota:
Predseda:
Riadni členovia:
Ing. arch. Eliška Turanská
Ing. arch. Jana Štofan Styková
Ing.arch. Milan Banský
Mgr. Peter Černek (závislý od vyhlasovateľa)
Mgr. Rudolf Nádaskay
Náhradníci poroty:
Ceny:
2. miesto: 1 670 €
3. miesto: 1 670 €
Výsledky súťaže:
1. miesto (1 670 €) – Mgr. art. Peter Liška
Tento návrh z odborného hľadiska spĺňa všetky požiadavky zadávateľa, či už práca s interaktívnymi prvkami (mlynský kameň, premietanie animácií ako doplnok k výkladu, zvukové efekty). Návrh ako jediný v plnej miere využíva možnosti práce so znevýhodnenými návštevníkmi múzea. Taktiež požiadavka na prezentáciu zbierkových predmetov bola naplnená vhodným formátom vitrín, ktoré by bolo v prípade potreby možné variovať. Porotu zaujalo využitie textilných predsadených panelov, ktoré tiež umožňujú zmeny obsahu expozície. Porota oceňuje takýto koncept zameraný na podávanie informácií atraktívnou formou vrátane zvukovej stopy. Pozitívne vníma vizuálnu grafickú stránku návrhu i snahu odčlenenie expozičných priestorov od priestorov múzejnej pedagogiky.
Porota kriticky vnímala použitú farebnosť zrkadliacej presklenej steny a použitie translucentnej dichrotickej fólie. Tento prvok priťahuje prílišnú pozornosť návštevníka, čo je v kontraste so zvyškom návrhu, ktorý práve vhodne pracuje s prezentáciou zbierkového predmetu. Porota vnímala ako rušivý element veľký počet rôznych typov vitrín, ktoré by bolo možné zredukovať na dva až tri druhy.
Porota odporúča dopracovať: predsadené panely s textovým materiálom rozdeliť na viac častí pre lepšiu údržbu a manipuláciu. Z pohľadu požiarnej bezpečnosti je potrebné zistiť priechodnosť návrhu sklenených posuvných dverí. Z hľadiska bezpečného pohybu návštevníkov v priestore s prihliadnutím na zrakovo znevýhodnených, odporúča porota označiť sklenené plochy vodiacim značením. Zjednotiť vitrínový systém na menej druhov.
2. miesto (1 670 €) – Ateliér Masár
Porota oceňuje tvarovú čistotu, unikátny a impozantný prvý dojem pútajúci pozornosť. Z odborného hľadiska vzhľadom na objem použitých zbierkových predmetov by ich uloženie v jednej veľkej vitríne mohlo pôsobiť zmätočne, keďže ideový návrh počíta s rozdelením do období. Tento koncept by bol vhodný pre inštaláciu predmetov z jedného dejinného obdobia. Z praktického hľadiska sa javí zložitá údržba, uložením rozmernejších vecí do stredu vitríny by návštevník prichádzal o bližší kontakt, čo je aj problém doterajšej expozície archeológie, ktorý chcel zadávateľ týmto eliminovať. Slabé je zapracovanie interaktívnych prvkov iba v podobe vysúvateľných šuflíkov bez hlbšej idey. Z pohľadu zadávateľa je nevyužitý potenciál plôch stien.
Priestor pre múzejnú pedagogiku poskytuje priestor pre definovaný počet návštevníkov, avšak vzhľadom na rozmery minimálne úložné priestory. Za mínus považujeme aj úplnú absenciu prirodzeného svetla v tomto priestore.
3. miesto (1 670 €) – NARAA
Odborná porota vyzdvihla svetelnosť konceptu, prácu s priestorom, nadčasový dizajn a originálnosť myšlienky.
Mínusom z odborného hľadiska je koncept postavený na megalitoch, ktoré sa v našom prostredí nevyskytujú a podvedome evokujú ich výskyt v našom regióne. Megalitové vitríny, ako sú navrhnuté, sú výrazným architektonicko výtvarným prvkom, ktorý na seba púta až prílišnú pozornosť od prvého momentu vstupu do expozície, čo si protirečí s požiadavkou zadávateľa, ktorou bol akcent na zbierkové predmety. V jednom z požiadaviek bola aj variovateľnosť vystavených predmetov s odstupom času, čo daný koncept nie úplne napĺňa. Priestor pre múzejnú pedagogiku bol v tomto koncepte otvorený, oddelený vitrínovým spôsobom so zakomponovaným úložným priestorom, doplnený komfortným sedením.