
Vízia pre územný plán mesta Nitra
Mesto Nitra ukončilo verejnú ideovú viacetapovú podlimitnú urbanistickú súťaž "Nový územný plán Mesta Nitra - súťažný dialóg".
Cieľom ideovej súťaže riešenej formou súťažného dialógu bolo získanie návrhu konceptu rozvoja a vízie pre mesto Nitra, ktorý sa stane hlavným východiskovým podkladom pre nový územný plán.
Súťaž prebiehala v dvoch etapách. V prvej etape sa prihlásilo 6 ateliérov, z ktorých porota vybrala 3 do druhého kola. Zvíťazil návrh od 2M Ateliér architektúry.
Okruh účastníkov:
Verejný obstarávateľ požaduje, aby uchádzač disponoval v tíme osobou odborne spôsobilou na
pozícii:
Autorizovaný architekt
podľa § 4 Zákona č. 138/1992 Zb. o autorizovaných architektoch a autorizovaných stavebných inžinieroch alebo podľa ekvivalentnej právnej úpravy platnej v mieste sídla, mieste podnikania, či miestnej adresy uchádzača.
Krajinný architekt
podľa § 4a Zákona č. 138/1992 Zb. o autorizovaných architektoch a autorizovaných stavebných inžinieroch alebo podľa ekvivalentnej právnej úpravy platnej v mieste sídla, mieste podnikania, či miestnej adresy uchádzača.
Termíny:
Porota:
Predseda:
Riadni členovia:
Ing.arch. Milan Csanda (závislý od vyhlasovateľa)
Ing. Štefan Lančarič , PhD. (závislý od vyhlasovateľa)
Mgr. Martin Šveda, PhD.
Náhradníci poroty:
Ceny:
2. cena za návrh: 5 000 €
3. cena za návrh: 3 500 €
Výsledky súťaže:
1. cena za návrh (6 500 €) – 2M ateliér architektúry
Cena za postup do druhej etapy 15 000 €
Návrh už svojím pomenovaním (Nitra zrejúca) dobre komunikuje hlavný motív vízie mesta. Vystihuje pohľad na premenu extenzívneho rozvoja na intenzifikáciu – skvalitnenie existujúcich štruktúr a jednotlivé čiastkové koncepcie presvedčivo podriaďuje tejto
myšlienke. Mesto Nitra vníma v jasnom postavení na celoštátnej úrovni s tangentovaním regiónu (kraja) a bezprostredným ovplyvňovaním svojho okolia (mikroregión). Mesto Nitra ako metropola pre 100 000 obyvateľov.
Celková stratégia je osobitne silná v metodologických postupoch, aktuálnych trendoch a legislatíve (vrátanej pripravovanej), ktorými jasne naznačuje jej previazanie k navrhovaným regulačným nástrojom. Pracuje s významovým členením mesta s postupnou gradáciou smerom k jadru v smere hlavných kompozičných osí. Je však potrebné povedať, že chýba komplexné prezentovanie vízie najmä v jej grafickej podobe.
Prírodná stratégia je kvalitne zvládnutá od koncepcie k opatreniam, od celku k detailom. Je postavená na troch pilieroch, klimatickej pripravenosti, integrovanosti a revitalizácie a ekologických reguláciách. Jednotlivé piliere sú následne dobre prepracované – prezentujú veľmi dobre premyslený koncept krajiny a siete modrozelenej infraštruktúry vrátane „cieľového stavu“ krajiny až zavedeniu jasných a merateľných regulatívov.
Kolektív dobre pracuje s funkciami krajiny – ekosystémovými službami krajiny. Dôraz je kladený na spravodlivý prístup k prírode pre všetkých obyvateľov. Niektoré návrhy v krajine sú však ťažšie realizovateľné pre svoju ekonomickú náročnosť alebo potrebe veľkých záberov poľnohospodárskej pôdy.
Nitra prepojená ako téma mobility pracuje podobne na troch kľúčových témach:
metropolitný obchvat, rýchly tranzitný systém a upokojovanie dopravy. Koncepčné témy sú následne premietnuté do hierarchizácie a štandardizácie verejných priestorov.
Dopravná koncepcia je založená primárne na koľajovej doprave, preferencie hromadnej autobusovej dopravy (bus pruhy) a postupnej premeny dopravy v prospech jej upokojenia. Podnetnou myšlienkou je systém dopravnej cirkulácie, ktorá má ambíciu optimalizovať
prepravné toky individuálnej dopravy. Ako problematickým sa javí snaha vytvorenie tranzitného prepojenia popod mestskú časť Zobor.
Téma dopravy je následne dopracovaná až do návodu na štandardizáciu verejných priestorov, kde kolektív stanovuje detailný náhľad na predstavu regulačných kritérií verejného priestoru.
Nitra žijúca ako urbanistická koncepcia je postavená na myšlienke 15 min. mesta s dôrazom na hierarchickú štruktúru centier a mesta silných štvrtí. Silným motívom sú kľúčové elementy mesta, ktoré ponúkajú strategické intervencie v rámci mesta (študentské mesto, malý Amstredam, bigboxy...) ktoré urbanizovanú Nitru identifikujú previazanie s cieľovými skupinami obyvateľov. V spodrobnení si tím vybral nový pohľad na riešenie mestskej štvrte ako príklad rozvojovej zóny a názor na riešenie transformačnej zóny.
V rámci týchto štruktúr je potrebné vyzdvihnúť komunitné klastre, ktorá modifikuje myšlienku záhradných miest prenesenú do
mierky mesta. Je však na škodu, že tím sa vyhol aktuálnej téme sídliskových štruktúr, ktoré budú dôležitou súčasťou nového územného plánu.
V závere je potrebné ešte osobitne vyzdvihnúť spôsob vysoko odbornej a zdravo sebavedomej komunikácie tímu.
2. cena za návrh (5 000 €) – ATELIER 231 GmbH
Cena za postup do druhej etapy 15 000 €
Návrh je vo všetkých kľúčových aspektoch témy vyvážený a vcelku presvedčivo argumentujúci. V celkovej vízii budúceho rozvoja mesto skôr rozvíja - intenzifikuje v jeho jestvujúcich obrysoch bez nadbytočného záberu nezastavaných plôch. Celková idea je v zásade pragmatická - realistická. Reflektujúca najnovšie skúsenosti vyspelých (najmä švajčiarskych) miest. Víziu rozvoja Nitry predstavuje v troch rozhodujúcich okruhoch – krajina, mobilita, mestské štruktúry. Ťažiskovo rozvíja rast mesta strategickým zahustením – doplňovaním dnes zastavaných plôch.
V tematike krajiny návrh podnetne pracuje s viacerými, dnes preferovanými postupmi zmnoženia a fixovania zelenej infraštruktúry v jej širších hraniciach a susedstvách až po vnútromestské areály. Určuje charakter rozhraní zástavby a zelene, koridory, stromoradia, zelené strechy a charakter rieky v zastavanom území. Je naznačená idea zeleného okruhu s vylúčením zástavby prepojujúceho už dnes jestvujúce izolované plochy zelene.
V téme mobility – prepojenia širšieho spádového územia voči mestu navrhuje sústavu P+R stanovísk prepájajúcich nadmestské cestné a železničné línie s vnútromestskou sústavou nosných MHD línií. Tieto potvrdzujú dnes prevažne radiálnu osnovu vnútromestskej cestnej siete. Silnou a v zásade pochopiteľnou je idea električky ako nosného systému MHD v rozhodujúcich obslužných trasách v centre a jeho prepojenia voči okraju mesta. Táto podoba
presahuje dnešné naše reálie – vo svojej podstate je v skutočnosti určením vyhradených pruhov v hierarchií mobility mesta, čo je určite želateľné. Peším plochám a líniám, ako aj osnove cyklotrás, je venovaná primeraná pozornosť. Návrh sa vzhľadom na svoju koncepciu subcentier s dôrazom na dnes dominujúcu radiálnu komunikačnú osnovu nedostatočne venuje ich vzájomným priečnym, okruhovým prepojeniam.
Dominujúcou ideou stratégie rozvoja urbánnej mestskej štruktúry je strategické zahusťovanie jestvujúcich zastavaných plôch mesta na úkor ich plošnej expanzie. V prirodzených ohniskách týchto plôch – okrskov navrhuje lokálne centrá intenzifikáciou zástavby v ich logických a v skutočnosti predurčených polohách. Charakter zástavby v týchto zónach je uspôsobený a hierarchizovaný v odvislosti od ich diferencovaných kontextov. To je vhodná koncepcia pre
rast mesta, ktorá odráža súčasné trendy v tejto tematike.
V spodrobnení návrh prezentuje príklad skompaktnenia vybraných blokov a ich hrán v rastlom centre mesta a príklad intenzifikácie sídliskových súborov 2. polovice minulého storočia na príklade Klokočiny. Bez radikálnej premeny jestvujúcich hmotovo-priestorových kvalít jednotlivých súborov tohto sídliska intenzifikuje zástavbu pozdĺž Hviezdoslavovej ulice s ambíciou uličnej promenádnej triedy. Vytvára silnú mestskú os. Na príklade centra spresňuje
hrany mestských blokov, dokomponováva ulice stromoradiami a pod. Zónami zmiešaných funkcií i výrazovo heterogénnej zástavby s predpokladom ich zásadnej transformácie sa návrh v spodobnení nezapodieva.
3. cena za návrh (3 500 €) – gogolák + grasse
Cena za postup do druhej etapy 15 000 €
Súťažný návrh ateliéru gogolák+grasse je založený na hlbokej analýze súčasného stavu mestskej štruktúry a jej doterajšieho rozvoja. Návrh je postavený na veľkorysej koncepcii a stratégii rozvoja mesta a je založený na formulovaní teoretických východísk a definovaných charakteristikách.
Riešitelia si nastavili základné ideové vstupné premisy, ktoré sú pre rozvoj a transformáciu súčasného mesta dôležité: ako je podpora lokálnych komunít - mesto miestne, aplikácia princípu udržateľnosti a nastavenia plánovacích princípov. Medzi východiskami významne rezonuje aspekt dobrej čitateľnosti mesta, cieleného komponovania jeho urbánno-krajinných štruktúr, pri postihnutí jeho osobitostí, Nitra – svojská.
Teoretické východiská a definované charakteristiky, z ktorých sú niektoré inovatívne, v navrhovanom riešení však nie sú dostatočne čitateľné a vzájomne previazané. Proklamované ideové princípy sú nevýrazne vyjadrené v praktickej aplikácii návrhov. Rovnako princíp formovania prepojení medzi jadrom mesta a lokálnymi ťažiskami nie je v konečnom návrhu dostatočne čitateľná. Prezentovaná škála námetov a zásad sa stráca v absencii ich významovej hierarchizácie.
Dopravné riešenie
Návrh definuje hlavné cestné vstupy do mesta, stanovuje koncepciu základnej dopravnej vnútromestskej cestnej siete,
Dopravný vstup rýchlostnej cesty a potvrdenie charakteru cesty R1 do rozvojovej lokality obytného územia Párovské Lúky a Šindolka, aj keď v časovej etape, obmedzí koncepčný prístup pre urbanistické formovanie územia daných celkov.
Priemet výhľadového vedenia vysokorýchlostnej trate („VRT“) a jej uzlovej polohy s nadväznosťou na novo navrhovanú mestskú štruktúru mesta je koncepčne zaujímavý, avšak limitovaný regionálnym zámerom v Koncepcii územného rozvoja Slovenska („KURS“). Otázna je aj navrhovaná miera rozvoja mesta na danom území. V návrhu nie je zmienka o význame letiska Nitra a jeho vplyve na územné rozvojové podmienky.
Návrh nedostatočne pracuje s koncepciou efektívnej mestskej hromadnej dopravy.
Udržateľnosť rozvoja
Návrh kladie dôraz na kvalitu krajiny (ochrana, obnova, tvorba), pričom udržateľnosť je uvádzaná ako jeden z hlavných stavebných kameňov návrhu. Pozitívom je diferencovaný prístup k manažmentu rôznych typov krajiny (Zobor a poľnohospodárska krajina) a konceptom ekosystémových služieb, hoci nie sú konkretizované. V návrhu je prezentovaná jasná nadväznosť aj na okolité územie.
Navrhovaný rozvoj sídla predpokladá extenzívne zábery pôdy mimo súčasného zastavanéhoúzemia. Rozsiahle zábery plôch južne od mesta sú v strete s funkciou krajiny, hoci autori proklamujú ich rovnováhu.
Opis opatrení v krajine je prezentovaný etapovito - nie ako základný a nevyhnutný predpoklad zvýšenia kvality života pre súčasných obyvateľov, navyše v časti Plán je podaný pomerne komplikovane.
Rozvojový potenciál mesta
Pri stanovení rozvojového potenciálu mesta návrh uvažuje s niekoľkými scenármi: umiernený rozvoj, primeraný rozvoj, výhľadový rozvoj. Prezentované scenáre rozvoja majú zásadný dopad na celkovú koncepciu mesta, jeho dopravnú obslužnosť a udržateľnosť.
Autori uvažujú vo svojom návrhu v 1. a 2. etape s priemetom rozvojových zámerov, najmä v severnej časti mesta a s postupným využitím územných rezerv vo vnútornom meste. V rámci dlhodobého rozvojového horizontu je návrh mimoriadne veľkorysý najmä formou rozvoja
nových nezastavaných území na juhu mesta.
Návrh sa výrazne zameriava na rozvoj mesta na voľných plochách, menej pracuje s možnosťami transformácie a intenzifikácie existujúcich štruktúr, hoci túto možnosť deklaruje.
Na úrovni prímestských satelitov sa stabilizuje (zachováva) forma zástavby a exitujúca forma zástavby sa prenáša i na navrhované kontaktné rozvojové plochy, čo nezodpovedá s mestotvorným princípom formovania mestského prostredia.
Cenná je prezentácia koncepčných námetov do rôznych typov konkrétnych území, avšak priemet do formy princípov regulácie je skôr formálny.