Slovenská komora architektov
Späť na všetky súťaže
Revitalizácia MPR Žilina, rekonštrukcia Mariánskeho námestia a priľahlých ulíc
13. 3. – 28. 6. 2024 pred 5 mesiacov

Revitalizácia MPR Žilina, rekonštrukcia Mariánskeho námestia a priľahlých ulíc

Súťažné podmienky boli overené Slovenskou komorou architektov dňa 12. 3. 2024 pod číslom KA-7/2024.

Mesto Žilina a ÚHA Žilina vyhlásilo v marci 2024 verejnú projektovú jednoetapovú nadlimitnú kombinovanú súťaž "Revitalizácia MPR Žilina, rekonštrukcia Mariánskeho námestia a priľahlých ulíc".

Cieľom súťaže bolo zatraktívnenie územia historického centra mesta pre obyvateľov a návštevníkov Žiliny, ako platformy pre kultúrne, obchodné a spoločenské aktivity s návrhom dizajnu verejného priestoru Mariánskeho námestia, s riešením nadväzujúcich vytypovaných ulíc a verejných priestorov. 

Do súťaže sa zapojilo 6 ateliérov. Zvíťazil návrh "domáceho" autorského kolektívu Zelený domov. 

Okruh účastníkov:

Návrh mohol predložiť každý, kto je oprávnený na výkon činnosti autorizovaného architekta (podľa § 4 Zákona č. 138/1992 Zb. o autorizovaných architektoch a autorizovaných stavebných inžinieroch alebo podľa ekvivalentnej právnej úpravy platnej v mieste sídla, mieste podnikania, či mieste inej adresy účastníka, ďalej len „ZAA“) alebo je oprávnený na výkon činnosti autorizovaného stavebného inžiniera podľa § 5, ods. (1), písm. a) ZAA (t.z. len s označením osvedčenia A1 na pečiatke), ktorý je oprávnený na vykonávanie komplexných architektonických a inžinierskych služieb a súvisiaceho technického poradenstva podľa ZAA resp. ekvivalentnej právnej úpravy účinnej v mieste sídla, podnikania alebo obvyklého pobytu mimo územia SR. 

Termíny:

Termín vyhlásenia súťaže: 13. marec 2024
Lehota na predkladanie podkladov / súťažných návrhov: 28. jún 2024
Predpokladaná lehota na vyhodnotenie súťaže: 31. júl 2024
Predpokladaný termín oznámenia a zverejnenia výsledkov: 16. august 2024

Porota:

Riadni členovia:

Ing. arch. Pavol Paulíny , PhD.
Ing.arch. Rudolf Chodelka  (závislý od vyhlasovateľa)
Ing. arch. Stanislav Žerava
Ing. arch. Jitka Ressová
Ing. arch. Pavol Ižvolt PhD.

Náhradníci poroty:

Ing. Anna Dobrucká
Ing. arch. Lenka Likavčanová  (závislý od vyhlasovateľa)

Ceny:

prvé miesto: 21 250 €
druhé miesto: 15 000 €
tretie miesto ex aequo: 6 000 €
tretie miesto ex aequo: 6 000 €
piate miesto ex aequo: 2 000 €
piate miesto ex aequo: 2 000 €
webstránka súťaže: https://www.uvo.gov.sk/vyhladavanie/vyhladavanie-zakaziek/detail/500360?cHash=fff31d1dd878f7cdf7359849e7384e8d
webstránka s výsledkami: https://josephine.proebiz.com/sk/tender/49838/summary
00_SP_MPR-Žilina 01_Súťažné-zadanie 00_SP_MPR-Žilina 01_Súťažné-zadanie Zápisnica-2_z-hodnotiaceho-zasadnutia-poroty

Výsledky súťaže:

prvé miesto (21 250 €) – Zelený domov s.r.o.

Autori/Autorky:
Spolupracovníci/Spolupracovníčky:
Ing. Dominika Lovasíková, Anna Valachová
Komentár poroty:

Komplexný urbanistický návrh mestskej pamiatkovej rezervácie (ďalej aj „MPR“) prehľadne člení riešené územie na stavebné bloky (s farebným odlíšením prieluk k možnému zastavaniu), ulice a verejné priestranstvá a zeleň, vrátane zatrávnenia striech novodobých objektov.

Dopravná obsluha jednoznačne preferuje peší pohyb, nutný vjazd automobilov (zásobovanie a pod.) je regulovaný zapustenými stĺpikmi. Okrem podzemných parkovísk na obvode sa nenavrhujú žiadne ďalšie povrchové parkovacie miesta vo vnútri MPR. V tomto návrhu sa javí ako vhodný pomer parkovacích miest a verejných priestorov vyhradených pre bezpečný a bezbariérový pohyb peších, cyklistov, pobytových plôch a plôch zelene.
K zjednoteniu a identifikácii priestoru MPR prispieva použitie iba jedného typu dlažby (žulová kocka 10 x 10 cm) prevažne vo vejárikovom kladení. Kolmé kladenie sa využíva na zvýraznenie významu danej plochy. Jedinou výnimkou sú podlubia a vodný a svetelný prvok na Mariánskom námestí, kde sa navrhuje dlažba zo žulových dosiek 20 x 20 cm.

Návrh reflektuje historické prostredie s dôrazom na autenticitu materiálov. Na bráne - návrh akcentuje väzbu Námestia obetí komunizmu na MPR a vytvára tým nový nástup do MPR od juhovýchodu. Prináša to nielen konsolidáciu tohto, až dosiaľ zanedbaného priestoru, ale atraktivita tohto vstupu do
MPR sa zvyšuje umiestnením dvojice 1-poschodových a jedného 2-poschodového parkoviska ukrytých v podzemí. Podstatným detailom je vyrovnanie nivelet terénu do jednej úrovne. To umožňuje zrušiť bariéru zbytočného schodiska pri vstupoch do Crystal Palace. Farské schody - návrh ctí ikonický rytmus Farských schodov, iba ho dopĺňa stromovou alejou, ktorá bude zdrojomtieňa, zľudšťujúcim prvkom a predpokladom pre zatiaľ chýbajúce pobytové využitie. Oporná stena bude zľudštená previslou zeleňou.

Úprava Mariánskeho námestia vo výraznej miere uchováva a podčiarkuje jeho historický charakter a citlivo reflektuje súčasné požiadavky na funkciu námestia (spoločenské a kultúrne vyžitie). V plnej miere rešpektuje prirodzený sklon terénu. Akcentom námestia je aj naďalej baroková socha Nepoškvrnenej Panny Márie (Immaculata). 5 líp, ktoré vytvárajú jej pozadie, návrh rovnako rešpektuje, dochádza iba k zmene ich okolia: odstraňuje sa neprístupná zatrávnená plocha s kríkovou zeleňou, vymedzená obrubníkmi a nízkym oplotením, a nahrádza sa 5 zvýšenými štvorcovými záhonmi. Medzi nimi bude možné voľne prechádzať a využiť tieň líp na sedenie na ich obvode. Návrh rovnako ponecháva 4 stromové aleje na vonkajšom obvode námestia a aj ony budú obklopené štvorcovými záhonmi so sedením na obvode. Tento návrh dosahuje maximálnu priepustnosť pešieho pohybu a jeho bezbariérovosť v celom priestore námestia.

Dnešnú fontánu návrh ruší a nahrádza ju vodným prvkom v ploche námestia, ktorý okrem zlepšenia mikroklímy bude naprogramovanými vodnými strekmi (v letnom období) a hrou svetiel vytvárať premenlivý akcent námestia. Špecifikom tohto návrhu je kryté pódium, ktoré sa bude hydraulicky vysúvať z roviny námestia. Súčasťou stabilnej časti podzemia bude všetka technológia pódia a vodno-svetelného prvku, elektrický rozvádzač, šatne a hygienické
zariadenie účinkujúcich. Umiestnenie ale umožňuje aj úspornejšiu variantu uplatnenia montovaného pódia. Návrh obsahuje schémy využitia námestia v rôznych režimoch (leto – reštauračné záhradky, Vianoce a Staromestské slávnosti – predajné stánky a pod.). Bohužiaľ, chýba variant hľadiska pri pódiu (kolízia s vodným a svetelným prvkom).

Súčasťou návrhu je princíp osvetlenia, umiestnenie mobiliáru, podzemných kontajnerov TKO, retenčných nádrží, výtvarných diel, plošnej, solitérnej a nástrešnej zelene. Urbanistický návrh bloku - návrh doplnením dnes chýbajúcej zástavby v juhozápadnej časti MPR harmonicky nadväzuje na štruktúru historického pôdorysu mestského jadra, po obvode za ulicou Na priekope pritom ponecháva priestor na doplnenie zeleného prstenca a tiež vytvára nové malé námestie - dnes bolestne chýbajúci rozptylový priestor pred vstupom do Domu umenia (býv. Grand Bio Universum), sídla Štátneho komorného orchestra Žilina. Naznačené architektonické riešenie doplňovaného bloku je kompaktné, má súdobý výraz. Tento prístup umožňuje
využiť podzemie dostavby na kapacitné 2-podlažné parkovisko.

Zeleň
Návrh podporuje vodnú priekopu ako plochu zelene, a to aj medzi ulicami R. Zaymusa a Na priekope. Index zelene v MPR je podporený i návrhom zelených striech na vybraných objektoch. Stromy sú situované i do ulíc v mieste ich rozšírenia. Návrh rieši verejný priestor pred budovou Štátneho komorného orchestra, kde sa počíta i s osadením umeleckého diela. Pri mestskom úrade a VÚB banke rozširuje plochy zelene tým, že súčasné parkoviská by sa mali
prebudovať na podzemné parkoviská. Rieši i modrú infraštruktúru, navrhuje retenčné nádrže na zadržanie dažďovej vody.

Na druhej strane zakoreňovacie bunky sú finančne značne náročné, avšak určite podporujú udržanie zelene (aj stromov). Stromy na Mariánskom námestí sú navrhnuté i pred Kostolom Obrátenia sv. Pavla, čo je významná dominanta námestia. Do historických ulíc nie je navrhnuté optimálne druhové zloženie stromov (mimo Pyrus). Plochu zelene pri soche Panny Márie člení na menšie plochy, takže bude “priechodná” a umožní sedenie pod stromami.
Stromy však takto budú viac podliehať antropogénnemu tlaku, čo môže viesť k ich deštrukcii.

Súhrnné hodnotenie návrhu:

Plusy:
• Podčiarkuje historický charakter námestia
• Celková komplexnosť a vyváženosť návrhu
• Prehľadné členenie územia na stavebné bloky, ulice, verejné priestranstvá a zeleň.
• Preferencia pešieho pohybu a regulácia automobilového vjazdu.
• Pracuje s vodným režimom, premyslená modrozelená infraštruktúra
• Použitie jednotného typu dlažby na zjednotenie priestoru.
• Zlepšenie atraktivity vstupu do MPR od juhovýchodu.
• Mimoúrovňové prepojenie pešej zóny s mestským úradom.
• Dopĺňanie stromovej aleje a zľudštenie oporných stien v priestore Farských schodov.
• Rešpektovanie prirodzeného sklonu terénu a existujúcich líp na Mariánskom námestí.
• Zavedenie vodného prvku na zlepšenie mikroklímy a estetického vzhľadu námestia.
• Hydraulicky vysúvateľné pódium s kompletnou technológiou v podzemí.
• Schémy využitia námestia v rôznych režimoch.
• Vytvára nový priestor pred štátnym komorným orchestrom

Mínusy:
• Chýba variant hľadiska pri pódiu, čo môže kolidovať s vodným a svetelným prvkom.
• Finančná náročnosť výsuvného pódia
• Nedostatočne prezentovaný dizajn mobiliáru

druhé miesto (15 000 €) – M2AU s.r.o.

Autori/Autorky:
Ing. arch. Filip Musálek, Ing. arch. David Helešic, Ing. arch. Linda Obršálová
Komentár poroty:

Spracovateľ tohto návrhu hovorí, že založený urbanistický koncept stredovekého mesta – dnešného historického jadra Žiliny s pravidelným, rozľahlým námestím uprostred a z neho vychádzajúcim dômyselným radiálno-okružným systémom ulíc vymedzuje bloky, verejné priestranstvá, hradobný okruh a prstenec zelene, zabezpečuje prístup a dobrú orientáciu a nie je dôvod na tomto základnom princípe niečo meniť. Len ho pochopiť a pristupovať k jeho
úpravám a doplnkom, k vkladaniu súčasnej vrstvy s pokorou a rešpektom. Je potrebné reagovať na nové potreby obyvateľov i návštevníkov (oddych, trávenie voľného času, spoločenský a kultúrny život, škála občianskej vybavenosti), zaceliť prieluky a zlepšiť kvalitu zanedbaných alebo prežitých priestorov, ale takisto navrhnúť opatrenia modrozelenej infraštruktúry, ktoré spríjemnia pobyt v kamennom meste v čase klimatických zmien.

Komplexný návrh MPR navrhuje jasnú hierarchiu verejných priestranstiev, čo sa prejavuje najmä v rozdielnych typoch (materiálu a kladenia) použitých dlažieb. Dôležitou témou je udržateľnosť – návrh výsadby nových stromov spojený s prvkami modrozelenej infraštruktúry,
opatrenia na zadržovanie dažďovej vody na mieste a jej prirodzené odparovanie s cieľom zlepšiť mikroklímu prevažne kamenného mesta. Návrh predpokladá, že ak je to len trochu možné, budú novonavrhované dlažby recyklované = opakované použité.
Vo výkrese komplexného návrhu sú vyznačené prieluky, ktoré sú v súčasnosti nevyužité – používané na parkovanie. Navrhuje sa aspoň niektoré z nich (u súkromných to pôjde ťažko) uvoľniť a využiť ich do doby zastavania (uvažuje sa bývanie mladých rodín) ako dočasné detské ihriská.

Pozn.: Je zrejmé, že podmienkou uvoľnenia a stavebného zacelenia prieluk musí byť riešenie náhradného parkovania vozidiel – existujúcich a generovaných výstavbou.
Prioritou v oblasti mobility je pohodlná a bezpečná pešia prevádzka. Počíta sa aj s cyklistickou prevádzkou v zdieľanom priestore s výnimkou Mariánskeho námestia. V jeho okolí sa navrhujú parkovacie plochy pre bicykle. Vjazd do MPR bude umožnený iba majiteľom nehnuteľností, rezidentom, bezpečnostnej a záchrannej službe (podľa štúdie PROFIM s.r.o.). Zásobovanie bude možné len v skorých ranných hodinách, aby sa minimalizovalo riziko stretu s chodcami.

V oblasti dopravy v pokoji návrh rešpektuje parkoviská na súkromných pozemkoch. Pre návštevníkov centra počíta s kapacitami v OD Mirage a OD Aupark. Vyslovuje názor, že vďaka tomu sú kapacity dostatočné a nie je potrebné vytvárať ďalšie parkovacie miesta v centre.
Pozn.: Bez precízneho výpočtu bilancie potrieb statickej dopravy po želateľnom zastavaní prieluk je to len odhad. Navyše neexistuje záruka, že prevádzkovateľ OD bude trvalo umožňovať parkovanie nezákazníkov. Súčasťou návrhu je osvetlenie, ktoré je kombináciou historizujúcich a moderných svietidiel, ktoré je možné umiestniť ako na stožiare, výložníky, ale aj preväzy medzi fasádami. Špecificky sú nasvietené podlubia. Výkres komplexného riešenia MPR je doplnený situáciou širších vzťahov s vyznačením najvýznamnejších komunikácií (radiál a okruhu) so vzťahom na MPR a najvýznamnejšie tranzitné pešie trasy cez MPR od železničnej stanice po Bulvár. A schémami (udržateľnosti, prieluk, mobility a dopravy v pokoji). Čo sa týka mobiliáru, pre celú MPR sú navrhnuté jednoduché typové lavičky s oceľovou konštrukciou a sedadlom a operadlom z drevených lamiel, pohodlných a praktických. Okrem toho sa v špecifických miestach počíta s premiestniteľným mobiliárom, lehátkami, otočnými lavičkami. Nezanedbateľným detailom je návrh nových liatinových krytov kanálov.

Na bráne – úprava priestoru Na bráne spočíva vo zvýšení nivelety terénu medzi Crystal Palace a VÚB, čo odstráni súčasnú bariéru – nadbytočné vstupné schody do Crystal Palace. Súčasne s tým vytvorí rozľahlý priestor, ktorý navádza návštevníka do Bottovej ulice a ďalej na Mariánske námestie. VÚB banka je odclonená alejou stromov s umiestnením lavičiek v ich tieni. V križovaní os od Mestského úradu a od Bottovej ulice je umiestnený pavilón s pobytovými
schodmi, ktorý by mal slúžiť pre výstavy a akcie kultúrneho strediska. Parkovisko sa ruší a bude presunuté na ulicu Jána Reka.
Farské schody – úprava Farských schodov spočíva vo výmene dlažby a výmene osvetlenia. Iné úpravy, ktoré by priestor zobytnili a oživili (zeleň, sedenie a pod.) sa nenavrhujú. Rekonštruuje sa balustráda (ako?) a na plošine pod kostolom Najsvätejšej Trojice sa navrhuje nízky (aby nebránil výhľadom) stromový bosket s otočnými lavičkami pod korunami.

Mariánske námestie – úprava Mariánskeho námestia sa usiluje o zachovanie jeho historickej podstaty a charakteru a pridáva a mení iba prvky vychádzajúce zo súčasných potrieb. Nemienia sa preto priebeh terénu, socha Immaculaty s pozadím 5 líp, ani obvodové stromové aleje.

Čo sa mení, sú:
- dlažby (v stredovom štvorci veľkoformátová dlažba, ktorá je od podlubia oddelená dlažbou zo žulových kociek),
- 5 líp – týmto, ale aj ostatným perspektívnym stromom v MPR budú zlepšené podmienky na rast,
- plocha pod korunami 5 líp, ktorá bude sprístupnená (odstránené zábradlie, tráva a kríky) opatrená mlátom (MZK) a vybavená mobiliárom (lehátka, otočné lavičky) pre pobyt a odpočinok. Od okolitej dlažby bude oddelená zapusteným žulovým obrubníkom. Táto úprava prinesie aj nové priezory.
- stromové aleje po obvode námestia sú nanovo vysadené a bude zvolený taký druh resp. kultivar (veľkosť, kužeľový tvar koruny), ktorý čo najmenej narušoval pohľad na historické fasády budov.
- stromy týchto obvodových alejí budú prepojené retenčnými brázdami, do ktorých bude odvádzaná zrážková voda z námestia a zo striech okolitých budov, čím sa ušetria náklady na zavlažovanie. Retenčné brázdy budú samozrejme vybavené bezpečnostným prepadom do kanalizácie. Prvky modrozelenej infraštruktúry budú podľa konkrétnej situácie využité v celej MPR.
- Rušená fontána je nahradená vodným prvkom (programovateľné vodné trysky a mlžítka v dlažbe), ktorý je umiestnený v spodnej časti námestia v osi Immaculaty a tvorí tak dynamický kontrapunkt statickému mlátovému obdĺžniku so sochou a lipami v hornej časti námestia. V zime a v prípade potreby pódia a hľadiska sa vodný prvok vypne.
- priestor medzi alejami a podlubím je využitý pre záhradky gastroprevádzok – podľa potreby a možnosti buď nekryté, alebo kryté jednou alebo 2 radami slnečníkov.
- vianočný strom sa umiestňuje v bode, kde sa stretávajú priezory zo všetkých prístupových trás.
- mobilné kryté pódium je umiestnené na osi Immaculaty na SZ okraji námestia, aby nebránilo výhľadom na kostol a kláštor umiestnené v JZ fronte. Zároveň sa využíva prirodzená elevácia terénu klesajúceho smerom k javisku.

Návrh úpravy Mariánskeho námestia je doplnený detailmi fragmentu plochy s dlažbami, mobiliárom a zeleňou, fragmentom obvodovej aleje s retenčnou brázdou, ukážkou svietidla, lavičiek a liatinovej mriežky. Návrh obsahuje niekoľko schém (materiály, Vianoce, doprava, krajina, MZI, mobiliár) a ortogonálny a perspektívny pohľad na JZ fasády s kostolom a kláštorom.

Urbanistický návrh bloku – návrh dostavby „bloku“ v juhozápadnej časti MPR sa riadi princípom, že nová zástavba v MPR nesmie narušiť historickú vedutu mesta. Pozn.: s tým sa dá určite súhlasiť, ale vydarená intervencia do historického prostredia vyžaduje zohľadnenie celej rady ďalších princípov, odlíšenie podstatného a menej podstatného. Vymedzenie dostavovaných blokov reaguje skôr na vstupy do MPR z okolia, než na historickú urbanistickú štruktúru jadra. Navrhované objekty sú uvažované ako polyfunkčné s obchodným parterom a bývaním a administratívou vo vyšších podlažiach. Strechy budú slúžiť na umiestnenie solárnych panelov, prípadne budú mať zelenú strechu. O existencii a spôsobe využitia suterénu sa návrh nezmieňuje.

V uličných priestoroch je navrhnutých niekoľko stromových alejí, ale prevažná časť plôch, ktoré by mohli slúžiť na predĺženie zeleného prstenca, sa navrhuje k zastavaniu. Návrh vymedzuje nové námestie, ktoré by malo slúžiť ako trhovisko. Vzhľadom na to, že v MPR existuje objekt funkčnej tržnice, nie je príliš pravdepodobné, že by tu trhovisko skutočne vzniklo. V takom prípade bude toto námestie len ťažko hľadať účelnú funkciu. Okrem toho sa ale navrhuje piazetta so stromami pred budovou Štátneho komorného orchestra – podobná nástupná plocha pri tomto koncertnom sále až dosiaľ bolestne chýba. Návrh je doložený niekoľkými schémami (krajina, doprava, materiály, funkcie, etapizácia), axonometrickým pohľadom a náznakom regulačného plánu. Zo žiadnej súvisiacej schémy (doprava, funkcie, etapizácia) sa nedá vyčítať, či súčasťou riešenia je podzemné parkovisko a v akom rozsahu (kapacita, veľkosť, umiestnenie, počet podlaží). Iba je uvedená zmienka o vjazdoch do podzemných garáží (?). Ide o urbanistickú schému, takže nie je na mieste komentovať mierku, architektonický výraz. To všetko by bolo predmetom ďalšieho rozpracovania a prerokovania.

Zeleň
V návrhu je správne kladený dôraz na modro-zelenú infraštruktúru. Návrh podporuje zelený prstenec okolo MPR, s výsadbou stromov počíta aj na ulici Pivovarskej (čím nadviaže na súčasné riešenie v časti od Hlinkovho námestia). Návrh naznačuje zmenu súčasného stavu v časti “balustráda”, kde uvažuje s výsadbou stromov. Vodozádržné opatrenia spočívajú najmä vo vsakovaní a odparovaní vody, dažďovú vodu smeruje ku koreňovej sústave stromov a
využíva najmä retenčné žľaby, prebytočná voda je odvedená do rieky alebo odvedená cez bulvár. Pred Domom umenia
priestor uvoľňuje a vytvára verejné priestranstvo. Na druhej strane je však na ulici R. Zaymusa zeleň obmedzená len na stromoradie, zostáva tak nevyužitý potenciál pre rozšírenie plôch zelene. Navrhnuté dreviny na Marianskom námestí obmedzujú výhľad na historický objekt kostola. Návrh nepracuje s uličnými partermi a s prielukami v prospech zelene a nedefinuje objekty vhodné pre vybudovanie zelených striech.

Súhrnné hodnotenie návrhu:

Plusy:
• Návrh zachováva základné historické prvky a rešpektuje urbanistický koncept stredovekého mesta.
• Podčiarkuje historický charakter námestia
• Výškovo zjednocuje priestor ulice Na bráne pred VÚB
• Udržateľnosť: Podpora modrozelenej infraštruktúry a využívanie recyklovaných materiálov prispieva k
udržateľnosti.
• Zlepšenie verejných priestranstiev: Návrh zlepšuje kvalitu zanedbaných priestorov a reaguje na potreby
obyvateľov a návštevníkov.
• Podpora mobility: Zameranie na bezpečnú pešiu a cyklistickú dopravu zlepšuje dostupnosť a bezpečnosť.

Mínusy:
• Nedostatok riešení pre parkovanie: Návrh neobsahuje ani len rámcové výpočty potreby parkovacích miest a
môže vzniknúť problém s náhradným parkovaním.
• Obmedzené úpravy niektorých priestorov: Napríklad Farské schody majú minimálne úpravy, ktoré by mohli
oživiť a zobytniť priestor.
• Nedostatok podrobností: Niektoré časti návrhu, ako využitie suterénu a konkrétne riešenia podzemného
parkoviska, sú nejasné.
• Možné neefektívne využitie nových námestí: Navrhované nové námestie ako trhovisko môže byť nevyužité,
ak už existuje funkčná tržnica.
• Zastavanie fragmentu územia, ktorý by mohol byť využitý na predĺženie zeleného prstenca.

tretie miesto ex aequo (6 000 €) – Prisca s.r.o.

Autori/Autorky:
Ing.arch. Vladimír Šimkovič , CSc. , Miroslav Tóth, Ing. arch. Natália Bošková Filová, Ing. arch. František Kudiváni, Ing. arch. Roman Hajtmánek, Daša Batešková, Barbora Fabová, Nicolas Fádlik, Ivana Jančová, Lorenzo Malavasi, Štefan Marenčák
Komentár poroty:

Komplexný urbanistický návrh MPR vychádza z geometrie historického jadra mesta, nadväzuje na ňu, ale tiež ju v detailoch mení (Farské schody, zmeny výškového usporiadania Mariánskeho námestia). Nerobí to samoúčelne, ale otázkou je, či je prínos navrhovaných zmien vždy adekvátny strate autenticity.
Návrh výrazne pracuje s dlažbou, s jej typmi, osnovou kladenia, ale aj farebnosťou, ktorá sa od stredobodu MPR (Mariánskeho námestia) smerom k okraju MPR mení (od žltej žuly cez sivú žulu až k hladenému betónu pri novodobých stavbách na okraji MPR).

Podobne by sa mali meniť typy verejného osvetlenia – od historizujúcej reminiscencie až po súdobý dizajn na obvode MPR. Zámerom je, aby návštevník zažíval postupný prechod z moderných častí mesta v okolí MPR po to (ideovo) najcennejšie – historický stred, Mariánske námestie. Či by to prispelo k vnímaniu MPR ako celku (pretože práve v jeho celistvosti spočíva jeho urbanistická hodnota) je otázka, ktorú by bolo treba s plnou vážnosťou vydiskutovať.
Na bráne - priestor Na bráne odcloňuje VÚB banku nízkou a vysokou zeleňou, aby bola pozornosť návštevníka nasmerovaná do Bottovej ulice. Priestorová úprava (odzrkadlenie tvaru a zalomenie schodov ako symbolická reminiscencia vodnej priekopy) je síce nápaditá, ale nie je isté, či sa môže podariť tento tranzitný priestor MPR vymedzený modernými resp. modernistickými budovami s neľudským merítkom (kancelárie Crystal Palace a VÚB banka) premeniť na námestie, kde sa budú chcieť ľudia zdržiavať, ktoré si vyberú pouliční hudobníci a maliari a kde vznikne trh (na dohľad od existujúcej mestskej tržnice...).

Farské schody - navrhuje sa zásadná úprava Farských schodov lemovaných rampou a chodníkom. Súčasné široké stupne sú zhustené do 4 tradičných schodiskových stupňov, ktoré sú vždy preložené širokými medzipodestami. Okrem toho sa schodisko posúva smerom k fronte budov, čo by zatraktívnilo a inšpirovalo k využitiu parteru pre občiansku vybavenosť prístupnú z týchto medzipodest. Pre rýchly a bezbariérový priechod je na opačnej strane uličneho profilu (na strane katedrály) navrhnutá rampa, v časti profilu doplnená o betónové hranolové sedáky. Značná dĺžka a monotónnosť súčasných schodov je eliminovaná „kľukatým“ tvarom pôdorysnej hranice medzi schodiskom a rampou. V mieste rozšírenia sú umiestnené stromy. Hoci sa môže zdať navrhnuté riešenie pre Žilinu ikonických Farských schodov veľmi radikálne a neautentické, prináša všetko, čo tomuto priestoru dnes chýba: možnosť umiestnenia vonkajších častí prevádzok (záhradky, vonkajší predaj, drobné kultúrne akcie), možnosť zastavenia, odpočinku, stretávania, muzicírovania, tieň (slnečníky a stromy na terasách), biotické prvky (stromy). Spolu s navrhnutým osvetlením by vznikol mimoriadne magický a mimoriadne atraktívny priestor. Drobné nedostatky (bezpečnosť na okraji rampy lemujúcej medzipodesty) by sa nepochybne dali doladiť.

Úprava Mariánskeho námestia vychádza z jeho približne štvorcového tvaru, ale na základnú os JV – SZ os danú sochou Immaculaty doň vkladá (viac verbálne, než fakticky) podružnú kolmú os, ktorá spája kostol Obrátenia sv. Pavla s vežami katedrály Najsvätejšej Trojice resp. Burianovou vežou, umiestnenými však až v druhom pláne.

Pôvodný sklon terénu sa mení vložením niekoľkých prakticky vodorovných prvkov: v najnižšej časti námestia, v mierne zapustenej úrovni lineárny vodný prvok, v strede námestia (a strednej výškovej úrovni) viacúčelovú plochu a v najvyššej úrovni plochu zelene okolo 5 existujúcich líp, skultivovanú a upravenú pre pobyt osôb. Existujúci obrubník a zábradlie sa odstraňujú a prístup na zvýšenú úroveň je zabezpečený sústavou jazdeckých schodov, ktoré by (po
doplnení sedákov) mohli slúžiť na príležitostné sedenie. Návrh redukuje počty stromov v obvodových alejách (predovšetkým pred kostolom Obrátenia svätého Pavla). Po troch stranách námestia navrhuje dvojitú frontu slnečníkov. Navrhuje pomerne zložitú geometriu a škálu dlažieb, osvetlenia
a mobiliáru. Návrh námestia je doplnený schémami elektrických rozvodov, vodozádržných opatrení a schémami využitia námestia v rôznych režimoch: rozostavenie stánkov, umiestnenie mobilného pódia a vianočného stromu (vrátane variánt veľkosti a umiestnenia). Základný variant pódia a vianočného stromu ale popiera proklamovanú druhú os a zakrýva priečelie kostola.

Urbanistický návrh bloku - navrhnutá dostavba bloku nadväzuje a dotvára historickú urbanistickú štruktúru (bloky, stavebné čiary). Rovnako parcelácia a individuálny výraz naznačuje snahu autora o historizujúci prístup, dojem tradičnej historickej štruktúry, hoci zdôrazňuje, že architektonické a materiálové stvárnenie bude súdobé, moderné. Verbálnou súčasťou návrhu je zmienka o spoločnom garážovacom a zásobovacom suteréne v rozsahu podľa
archeologického prieskumu. Nevysvetľuje sa, ako by sa dal skĺbiť princíp spoločného podzemia a individuálnych stavieb nad ním. Súčasťou návrhu je trhové námestie (na mieste dnešného provizória), ktorého potrebnosť (pri existencii neďalekého objektu mestskej tržnice) je problematická. Námestie tak bude len ťažko hľadať svoju funkciu. Hoci je deklarovaná urbanistická nadväznosť na prstenec súčasnej zelene v dotyku s obvodovou komunikáciou, plocha medzi ulicou Na Priekope a obvodovými komunikáciami sa navrhuje nie pre predĺženie zeleného prstenca, ale pre zastavanie.

Zeleň

Návrh zachováva jestvujúce plochy zelene v súbehu s ulicou Kuzmányiho i pri uličke Trhovisko. Rešpektuje kompaktnú plochu zelene pre historické lipy na Mariánskom námestí. Stromy po obvode Mariánskeho námestia sú odsadené od fasád. Zachováva jestvujúce plochy zelene pri VÚB. Na druhej strane však návrh nepracuje s priestorom ulice, nevkladá do uličného parteru zeleň, nedefinuje možné zelené strechy či zelené steny. Stromy na Farských schodoch nesledujú historický kontext.

Súhrnné hodnotenie návrhu:

Plusy:
• Návrh vychádza z geometrie historického jadra mesta a nadväzuje na ňu.
• Práca s dlažbou a farebnosťou, ktorá vytvára postupný prechod z moderných častí mesta do historického
stredu.
• Nápaditá priestorová úprava Na bráne.
• Zásadná úprava Farských schodov, ktorá prináša nové možnosti využitia priestoru.
• Vloženie vodorovných prvkov na Mariánskom námestí, ktoré zlepšujú jeho funkčnosť.
• Schémy elektrických rozvodov a vodozádržných opatrení.

Mínusy:
• Otázna adekvátnosť navrhovaných zmien vzhľadom na stratu autenticity.
• Neistota, či sa tranzitný priestor Na bráne môže premeniť na atraktívne námestie.
• Bezpečnosť navrhnutého riešenia Farských schodov.
• Redukcia zelene a stromov v obvodových alejách.
• Zložitá geometria a škála dlažieb, osvetlenia a mobiliáru na Mariánskom námestí.
• Chýbajúca jasná funkcia pre trhové námestie.
• Plocha medzi ulicou Na Priekope a obvodovými komunikáciami sa navrhuje na zastavanie, nie na predĺženie
zeleného prstenca.

tretie miesto ex aequo (6 000 €) – Tomáš Bujna a Mária Kollárová

Autori/Autorky:
Komentár poroty:

Komplexný urbanistický návrh mestskej pamiatkovej rezervácie (MPR) vychádza z geometrie historického jadra mesta, nadväzuje na ňu, dopĺňa ju a koriguje iba vo fragmentoch, ktoré považuje za prekonané alebo zanedbané. Návrh preferuje peší pohyb a automobilovú prevádzku redukuje rešpektovaním a návrhom záchytných parkovísk na obvode a reguláciou nevyhnutnej dopravnej obsluhy vjazdov (zásobovanie, sanitka, rezidenti). Na miestach týchto parkovísk budú tiež stanovištia pre odstavovanie bicyklov.

Všetky dlažby v MPR sú navrhnuté z prírodného kameňa. Ich druh, formát, farba a spôsob kladenia nie sú náhodné, ale avizujú odlišnosť funkcií a dôležitosť konkrétneho verejného priestranstva. Návrh tiež zahŕňa nové osvetlenie v modernom štýle, pričom mobiliár, ako sú lavičky, stojany na bicykle a odpadkové koše, by mal byť súčasný a pochádzať od renomovaných výrobcov.

Úprava Mariánskeho námestia rešpektuje sklon terénu, no inak mení prakticky všetko – nevhodné funkčné zónovanie, polohu slnečníkov pri letných záhradkách, prvky drobnej architektúry, obvodové stromové aleje, materiálové riešenie dlažieb a spôsob ich kladenia. Odstraňujú sa nadzemné časti pôvodných studní, podrast, obruba a oplotenie pod lipami za Immaculatou, a dokonca aj stredná z piatich existujúcich líp.

Nová úprava prináša nové členenie priestoru, ktorému dominuje stredná štvorcová časť, určená na pobyt a zhromažďovanie, do ktorej sa vracia štetová dlažba kladená v segmentoch zbiehajúcich sa k dominante námestia – soche Immaculaty. Priestor pod štyrmi ponechanými lipami bude sprístupnený, zmizne z neho zábradlie a podsadby a bude použitý mlatový povrch s lavičkami. V spodnej časti v osi Immaculaty bude umiestnený vodný prvok – pochôdzna plocha s vodnými tryskami v dlažbe. Stredná časť je doplnená osvetľovacími stožiarikmi a mobilnými lavičkami.

Po obvode stredového štvorca je zapustenými obrubami a odlišnou dlažbou vyznačený koridor pre dopravnú obsluhu. Otázkou zostáva, či takto zvýraznený dopravný koridor v priestore, kde by automobilová doprava nemala vládnuť, ale iba byť tolerovaná, nie je prekonaný.

Pásy medzi fasádami domov a touto komunikáciou, vyjadrené opäť inou dlažbou, sú venované novej stromovej aleji, ktorej rytmus je daný novými hranicami parciel priľahlých domov. Tento princíp umožňuje málo narušený ortogonálny pohľad na jednotlivé domy, no nepravidelnosť rytmu stromovej aleje môže pôsobiť dojmom náhodnosti. K tomu prispieva aj rôznosť veľkosti a tvaru záhonov pod každým zo stromov, ktoré sú buď zatrávnené alebo osadené pôdopokryvnými a splaňujúcimi trvalkami. Medzi záhonmi so stromami sú na niektorých miestach umiestnené štyri slnečníky gastrozáhradiek, odsunuté tri metre od podlubí domov, aby nebránili vnímaniu fasád z pozície chodca. To však zväčšuje vzdialenosť od gastroprevádzok vo vnútri domov.

Nadzemné časti oboch pôvodných studní sa navrhujú ako umelecké diela, ktoré budú kultivovať priestor námestia.

Mobilné pódium sa umiestňuje v osi vstupu do kostola Obrátenia svätého Pavla, s dostatočným odstupom od neho, aby hľadisko nekolidovalo s inými prvkami, ako napríklad vodným prvkom, a aby diváci mali výhľad na veže kostola za pódiom.

Návrh obsahuje sériu schém námestia, zahŕňajúcich jeho funkcie (obslužná doprava, pešie trasy, pevné a mobilné lavičky, slnečníky, vodné prvky, zeleň) a režimy (koncert, verejné zhromaždenia, trhy).

Na bráne -Úprava priestoru Na bráne usiluje navrátiť aspoň náznak proporcií pôvodnej ulice pomocou schodiska, zvýšených záhonov, sedákov a osvetlenia v línii niekdajšej uličnej fronty. Do akej miery sa to modernistickým a trochu monumentálne pôsobiacim schodiskom podarilo, je otázkou. Nie je tiež isté, či sa podarí tento tranzitný priestor MPR, vymedzený modernistickými budovami (kancelárie Crystal Palace a VÚB banka), premeniť na malebné intímne námestie, kde sa budú chcieť ľudia zdržiavať a ktoré bude skutočne slúžiť na pobyt, umelecké performance, inštaláciu výstav a podobne.

Navrhnuté riešenie prináša niekoľko pozoruhodných myšlienok – zapustenie a prestrešenie parkoviska pri VÚB (vznik terasy, bezkolízne prepojenie MPR s mestským úradom pomocou lávky a logické nasmerovanie chodcov smerom do ulice Bottovej a Mariánskeho námestia). Úprava Farských schodov sa obmedzuje na zmenu dlažby, spôsobu osvetlenia a nepresvedčivé „zobytnenie“ umiestnením niekoľkých kvetináčov s lavičkami. Inšpiratívne je však riešené prepojenie najvyššej časti priestoru Farských schodov s predpriestorom OC Mirage. Nevľúdna a prevýšená oporná stena je nahradená ustupujúcimi schodiskovými stupňami, z ktorých vyrastá sokel s umeleckým dielom. V spodnej časti sa navrhuje premiestnenie Sochy Cyrila a Metoda bližšie k okraju balustrády, aby mohla byť vnímaná aj z námestia Andreja Hlinku.

Urbanistický návrh bloku - dostavba „bloku“ v juhozápadnej časti MPR nadväzuje na historickú urbanistickú štruktúru (stavebné čiary, ulice, bloky). Nezabúda pritom na využitie časti územia na predĺženie zeleného prstenca medzi ulicou Na priekope a obvodovou komunikáciou, vrátane zakomponovania menších povrchových parkovísk, na uplatnenie nástrešnej zelene, na logiku pešieho pohybu (vrátane návrhu pasáže a priechodného dvora naprieč blokom) a na využitie podzemia dostavovaných blokov pre dvojpodlažný podzemný parking. Z hľadiska využitia nadzemnej časti by mal parter slúžiť občianskej vybavenosti a vyššie poschodia pre bývanie.

V návrhu je vyznačená a rešpektovaná z hľadiska urbanistickej kompozície dôležitá os na budovu Domu umenia (bývalé Grand Bio Universum), sídla Štátneho komorného orchestra Žilina. Je škoda, že návrh neprináša riešenie dnes chýbajúceho verejného priestranstva (malého námestia) pred vstupom do tohto kultúrneho zariadenia.

Návrh dostavby bloku je doložený celou radou schém (odstraňovaných objektov, ponechávaných a navrhovaných objektov, zelene, parkovania, pešej mobility, dominantných prvkov), čo zvyšuje zrozumiteľnosť navrhnutého riešenia. Polemizovať by sa dalo o merítku navrhnutých stavieb, ale v tejto fáze išlo predovšetkým o urbanistické a nie architektonické riešenie. V prípade pokračovania bude tejto otázke venovaná potrebná pozornosť, rovnako ako hĺbke stavieb, ktoré sú príliš veľké pre bytové dispozície.

Zeleň

V návrhu je cez porast líp dobre podporená kompozičná os a priehľad cez námestie. Farské schody sú doplnené vyvýšenými záhonmi s trvalkami, pričom tento prvok sa opakuje i v iných častiach riešeného územia. Stromy po obvode námestia sú osadené do zelených plôch, ktoré sú vysadené pôdopokryvnými drevinami a rastlinami, čo obmedzuje odparovanie vody. Návrh tiež prináša zelenú strechu nad navrhovanú pasáž. V návrhu je však bylinný porast pod historickými lipami nahradený hlinitopiesčitým povrchom, čím sa priestor stáva pochôdznym (a zároveň vsakovacou plochou), čo ohrozí životnosť stromov. Návrh tiež ponechal objekty pred budovou Štátneho komorného orchestra (Dom umenia).

Súhrnné hodnotenie návrhu:

Plusy:
• Nadväzuje na geometriu historického jadra mesta a dopĺňa ju iba vo fragmentoch.
• Preferencia pešieho pohybu a redukcia automobilovej prevádzky.
• Použitie prírodného kameňa na dlažby s dôrazom na funkčnosť a dôležitosť verejných priestranstiev.• Moderné osvetlenie a mobiliár od renomovaných výrobcov.
• Návrh nočného osvetlenia Mariánskeho námestia.
• Členenie Mariánskeho námestia s dôrazom na pobytové a zhromažďovacie funkcie.
• Zachovanie a kultivácia nadzemných častí pôvodných studní ako umeleckých diel.
• Mobilné pódium umiestnené tak, aby nekolidovalo s inými prvkami.
• Celá séria schém námestia pre rôzne funkcie a režimy.
• Úprava nástupu do obchodného centra Mirage
• Návrh zapustenia a prestrešenia parkoviska pri VÚB a mimoúrovňové prepojenie MPR s mestským úradom.
• Urbanistický návrh bloku rešpektuje historickú štruktúru a zahŕňa zelené prstence a povrchové parkoviská.

Mínusy:
• Otázna efektívnosť v dlažbe zvýrazneného dopravného koridoru na Mariánskom námestí.
• Rôznorodosť použitých dlažieb vizuálne rozbíja charakter a celistvosť námestia.
• Nepravidelnosť záhonov pod stromami a ich rôzne rozustupy môžu pôsobiť dojmom náhodnosti.
• Výrazná redukcia letných terás.
• Nepresvedčivé „zobytnenie“ Farských schodov umiestnením kvetináčov s lavičkami.
• Presun sochy Cyrila a Metoda do exponovanej polohy naruší vizuálnu dominanciu katedrály.
• Chýbajúci návrh verejného priestranstva pred Domom umenia.
• Otázky týkajúce sa merítka a hĺbky navrhnutých stavieb.

piate miesto ex aequo (2 000 €) – BETWEEN s.r.o.

Autori/Autorky:
Spolupracovníci/Spolupracovníčky:
Ing. arch. Natália Marková, Ing. arch. Tomáš Danko, Ing. arch. Zuzana Mihaľová, Ing. arch. Ivan Kanich, Ing. arch. Ivana Fabianová, Ing. arch. Katarína Holicová, Bc. Nikoleta Mitríková, Bc. Róbert Lipták
Komentár poroty:

Komplexný urbanistický návrh MPR usiluje o zachovanie jedinečnej mestskej štruktúry historického centra Žiliny. Aj keď sa tu navrhujú určité novotvary, integrita celku a identita MPR sa dosahuje tým, že v celej MPR sú použité konkrétne materiály a konkrétne kladenie dlažieb. Bohužiaľ, chýba popis aké. Povrchy sú volené tak, aby zabezpečili pohodlnú pochôdznosť a pomáhali navigovať chodcov v priestore – bohužiaľ tiež nie je vysvetlené ako. Priestor pre motorové vozidlá je kontrolovaný a dostupný v prísne stanovenej miere. Ako to má byť dosiahnuté, vysvetlené nie je. Komplexný návrh MPR je doplnený schémami dopravného riešenia (parkovanie, zásobovanie, miesta podzemných kontajnerov odpadového hospodárstva), krajinného riešenia (je navrhnuté množstvo stromov reálne?), verejných priestorov s nadväznosťou na okolie MPR.

Na bráne - priestor Na bráne sa dopĺňa obojstrannou stromovou alejou, v jej úbežníku ale nie je vstup do Bottovej ulice, ale iba fasáda nevýznamného domu. Návrh nemení priebeh terénu, iba upravuje schodisko pred vstupom do Crystal Palace, aby mohlo slúžiť na príležitostné sedenie. Otázkou je, či tranzitný charakter pešieho pohybu a pohľad na VÚB banku bude k tomuto posedeniu lákať.

Farské schody - úprava Farských schodov usiluje o ich „zobytnenie“ a zlepšenie mikroklímy. Rozširuje ich až k opornej stene, ozeleňuje ich (zatrávnenie, kríky) a spája vždy niekoľko susedných stupňov tak, aby vzniklo prevýšenie vhodné na sedenie na ich hrane. V najvyššej časti (pri nákupnom centre Mirage) sa znižuje výška opornej steny.

Úprava Mariánskeho námestia - návrh úpravy Mariánskeho námestia mení pôvodný priebeh terénu. Do stredu námestia vkladá vodorovný štvorec, ktorý v miestach výškových rozdielov do úrovne pôvodného terénu vyrovnáva schodiskovým lemom. Tento štvorec v SZ časti tvorí viacúčelová plocha (pódium, hľadisko, stánky, studňa a pod.), JV časti dominuje socha Immaculaty a okrem dnešných 5 líp výrazne rozšírená plocha stromovej zelene s pobytovou lúkou a sedením (kamenný prvok) po obvode („zelená oáza“). Na ňu nadväzuje stromová alej – na zostávajúcich 3 stranách sa súčasné stromové aleje na obvode námestia rušia a nahrádzajú sa kaviarenským exteriérovým sedením s mobiliárom, slnečníkmi, osvetlením a mobilnou zeleňou.

Z umiestnenia a tvaru viacúčelového plató, pódia, hľadiska je zrejmé vloženie 2. kompozičnej osi (kostol Obrátenia svätého Pavla – katedrála Najsvätejšej Trojice resp. Burianovej veže) kolmé na os súsošia Immaculaty. Povrchy tvoria kamenné dlažby v rôznych formách a s rôznym spôsobom kladenia, čo napomáha identifikovať plochy s rôznym využitím. V priestore námestia sú zachované obe studne, v priestore vyrovnaného plató sú navrhnuté vodné trysky ako estetický a ochladzujúci prvok. Dažďové vody sú jednak zachytávané v zatrávnených plochách a jednak zhromažďované do podzemných nádrží a využívané na zavlažovanie zelene. Špecifikom tohto návrhu je dôsledné obnaženie (žiadna zeleň, žiadne letné záhradky) JZ fronty námestia s dominantou kostola Obrátenia svätého Pavla. Otázkou je, či toto ideovo pochopiteľné riešenie nájde pochopenie aj napr. u prevádzkovateľov gastroprevádzok.

Urbanistický návrh bloku - dostavba bloku JZ časti MPR nadväzuje na historickú urbanistickú štruktúru (bloky, stavebné čiary). Je veľmi intenzívna so snahou o drobné merítko parcelácie jednotlivých stavieb. Toto riešenie trochu spochybňuje využitie podzemia pre kapacitné parkovanie, ktoré je tu (verbálne) zmienené. Zastavuje sa aj fragment.

Komplexný urbanistický návrh MPR usiluje o zachovanie jedinečnej mestskej štruktúry historického centra Žiliny. Aj keď sa tu navrhujú určité novotvary, integrita celku a identita MPR sa dosahuje tým, že v celej MPR sú použité konkrétne materiály a konkrétne kladenie dlažieb. Bohužiaľ, chýba popis aké. Povrchy sú volené tak, aby zabezpečili pohodlnú pochôdznosť a pomáhali navigovať chodcov v priestore – bohužiaľ tiež nie je vysvetlené ako. Priestor pre motorové vozidlá je kontrolovaný a dostupný v prísne stanovenej miere. Ako to má byť dosiahnuté, vysvetlené nie je. Komplexný návrh MPR je doplnený schémami dopravného riešenia (parkovanie, zásobovanie, miesta podzemných kontajnerov odpadového hospodárstva), krajinného riešenia (je navrhnuté množstvo stromov reálne?), verejných priestorov s nadväznosťou na okolie MPR.

Na bráne - priestor Na bráne sa dopĺňa obojstrannou stromovou alejou, v jej úbežníku ale nie je vstup do Bottovej ulice, ale iba fasáda nevýznamného domu. Návrh nemení priebeh terénu, iba upravuje schodisko pred vstupom do Crystal Palace, aby mohlo slúžiť na príležitostné sedenie. Otázkou je, či tranzitný charakter pešieho pohybu a pohľad na VÚB banku bude k tomuto posedeniu lákať.

Farské schody - úprava Farských schodov usiluje o ich „zobytnenie“ a zlepšenie mikroklímy. Rozširuje ich až k opornej stene, ozeleňuje ich (zatrávnenie, kríky) a spája vždy niekoľko susedných stupňov tak, aby vzniklo prevýšenie vhodné na sedenie na ich hrane. V najvyššej časti (pri nákupnom centre Mirage) sa znižuje výška opornej steny.

Úprava Mariánskeho námestia - návrh úpravy Mariánskeho námestia mení pôvodný priebeh terénu. Do stredu námestia vkladá vodorovný štvorec, ktorý v miestach výškových rozdielov do úrovne pôvodného terénu vyrovnáva schodiskovým lemom. Tento štvorec v SZ časti tvorí viacúčelová plocha (pódium, hľadisko, stánky, studňa a pod.), JV časti dominuje socha Immaculaty a okrem dnešných 5 líp výrazne rozšírená plocha stromovej zelene s pobytovou lúkou a sedením (kamenný prvok) po obvode („zelená oáza“). Na ňu nadväzuje stromová alej – na zostávajúcich 3 stranách sa súčasné stromové aleje na obvode námestia rušia a nahrádzajú sa kaviarenským exteriérovým sedením s mobiliárom, slnečníkmi, osvetlením a mobilnou zeleňou.

Z umiestnenia a tvaru viacúčelového plató, pódia, hľadiska je zrejmé vloženie 2. kompozičnej osi (kostol Obrátenia svätého Pavla – katedrála Najsvätejšej Trojice resp. Burianovej veže) kolmé na os súsošia Immaculaty. Povrchy tvoria kamenné dlažby v rôznych formách a s rôznym spôsobom kladenia, čo napomáha identifikovať plochy s rôznym využitím. V priestore námestia sú zachované obe studne, v priestore vyrovnaného plató sú navrhnuté vodné trysky ako estetický a ochladzujúci prvok. Dažďové vody sú jednak zachytávané v zatrávnených plochách a jednak zhromažďované do podzemných nádrží a využívané na zavlažovanie zelene. Špecifikom tohto návrhu je dôsledné obnaženie (žiadna zeleň, žiadne letné záhradky) JZ fronty námestia s dominantou kostola Obrátenia svätého Pavla. Otázkou je, či toto ideovo pochopiteľné riešenie nájde pochopenie aj napr. u prevádzkovateľov gastroprevádzok.

Urbanistický návrh bloku - dostavba bloku JZ časti MPR nadväzuje na historickú urbanistickú štruktúru (bloky, stavebné čiary). Je veľmi intenzívna so snahou o drobné merítko parcelácie jednotlivých stavieb. Toto riešenie trochu spochybňuje využitie podzemia pre kapacitné parkovanie, ktoré je tu (verbálne) zmienené. Zastavuje sa aj fragment územia medzi ulicou Na Priekope a obvodovou komunikáciou, ktorý by mohol byť využitý na predĺženie zeleného
prstenca a stať sa faktickou izolačnou zeleňou (navrhnutá alej okolo bloku ju bude ťažko nahrádzať). Súčasťou dostavby je budova mestskej tržnice s vonkajšou časťou (existuje taká potreba?) a parčíkom.


Zeleň
Plocha zelene pri soche Panny Márie je zväčšená, čo dáva možnosť vysadiť nové dreviny, ktoré časom nahradia jestvujúce lipy. To je dôležitý moment riešenia, ktorý zabezpečí udržanie stromov na námestí. V pohľadoch je uvoľnená dominantná architektúra na Mariánskom námestí - kostol a kláštor. V mieste tržnice je navrhnutý verejný priestor s vegetačnými prvkami. Návrh naznačuje nadviazanie zelenej infraštruktúry v riešenom území na plochy
zelene v priľahlom území. Farské schody menia na pobytový, oddychový priestor. Plocha zelene pri uličke Trhovisko je zastavaná. Dažďové vody budú odvedené do podzemných retenčných nádrží. Návrh však výškovo člení námestie, následkom čoho sa stráca jeho priehľadnosť. Priestor pred objektom Štátneho komorného orchestra zostáva zastavaný. Riešenie Farských schodoch znižuje priepustnosť chodcov, pobytové schody síce pracujú s bylinnými prvkami, ale stromy absentujú. Nedostatočne tiež pracuje s uličným parterom, nevyužíva ho na výsadbu solitérnych stromov. Návrh tiež vôbec nedefinuje objekty v hodné pre zelené strechy.

Súhrnné hodnotenie návrhu:

Plusy:
• Snaha o zachovanie jedinečnej mestskej štruktúry historického centra Žiliny.
• Použitie konkrétnych materiálov a kladenia dlažieb na dosiahnutie integrity celku.
• Doplnkové schémy dopravného riešenia, krajinného riešenia a verejných priestorov.
• Úprava Farských schodov na zlepšenie mikroklímy a „zobytnenie“ priestoru.
• Zachovanie oboch studní a návrh vodných trysiek ako estetického a ochladzujúceho prvku.
• Odsunutie letných terás od fasád objektov.
• Koncentrácia zelene len na jedno miesto na námestí
• Dažďové vody sú zhromažďované a využívané na zavlažovanie zelene.

Mínusy:
• Vloženie novej výškovej úrovne námestia, potláča jeho historický charakter, výrazne obmedzuje udalosti typu „vianočné trhy“
• Takto výrazné „zazelenanie“ námestia potlačí jeho celkové priestorové vnímanie ako historického štvorcového námestia.
• Tranzitný charakter priestoru Na bráne nemusí lákať k posedeniu.
• Nevhodné smerovanie ulice Na Bráne
• Použitie „zatrávňovacích“ parkovísk v historickom centre výrazne mení charakter ulice
• Radikálne zmeny Farských schodov môžu byť vnímané ako neautentické. Výrazná redukcia priechodnej šírky Farských schodou, može byť prekážkou pri hromadných kultúrnych akciách.
• Redukcia stromových alejí na Mariánskom námestí a nahradenie mobilnou zeleňou.
• Otázna potreba budovy mestskej tržnice a parčíka.
• Zastavanie fragmentu územia, ktorý by mohol byť využitý na predĺženie zeleného prstenca.
• Nejasné, ako bude dosiahnutá kontrola a dostupnosť priestoru pre motorové vozidlá.
• Výrazná redukcia letných terás.

piate miesto ex aequo (2 000 €) – young.s architekti s.r.o.

Autori/Autorky:
Ing. arch. Jozef Bátor , PhD. , Ing. arch. Tomáš Medlen, Ing. arch. Veronika Jaššová, Nina Belasová, Filip Čech
Komentár poroty:

Komplexný urbanistický návrh MPR sa snaží nájsť prirodzenú priestorovú hierarchizáciu jednotlivých častí MPR a vytvoriť niekoľko funkčne a charakterovo odlišných zón (hlavné pešie trasy, vedľajšie alebo menej frekventované pešie trasy). Dosahuje to použitím rôznych druhov dlažieb, líšiacich sa materiálom (pieskovcové, žulové), formátom, spôsobom kladenia a ekomlatom, avšak s podobnou svetlobéžovou farebnosťou podľa odporúčania pamiatkového úradu (cream gold). Okrem odlíšenia zón sa dlažby menia aj na miestach kríženia hlavných a vedľajších trás a na prahu plochy z ulice, vytvárajúc „lem“ historických budov. Dláždené povrchy sú doplnené štrbinovými žľabmi na odvod dažďovej vody na mieste prechodu rôznych druhov dlažieb. Návrh deklaruje použitie vodopriepustných povrchov (ekomlat, trávobylinná zeleň a dlažba zo žulových kociek (?)), aby sa voda vsakovala na mieste, poskytovala vlahu koreňom zelene a zlepšila mikroklímu. Do urbanistickej štruktúry mestského jadra sa vkladajú „hrany“ - stromové aleje ako priepustné línie rozčleňujúce charakterovo a funkčne rozdielne zóny mestského jadra. Parkovanie a podzemné kontajnery sú umiestnené na obvode MPR. Komplexný návrh MPR je doložený schémami (Geometria, Hrana, Prírodné elementy, Povrchy, Princíp ukladania dlažby, Vzťahy v území, Doprava a odpadové hospodárstvo).

Na bráne - návrh sa pokúša o zlepšenie doteraz zanedbaného priestoru medzi Námestím obetí komunizmu a ústím ulice Bottovej, ktorý je dôležitým nástupom do MPR od juhovýchodu. Medzi obe novodobé budovy (Crystal palace a VÚB) vkladá líniový prvok zastrešenej pergoly s ozelenenou strechou, ktorý odcloňuje budovu banky a vracia do priestoru ľudské meradlo. Zcela nelogicky je ale pergola umiestnená do ozelenenej plochy, ktorá tak príde o prirodzenú závlahu dažďom, a naopak chodci nebudú môcť využiť jej tieňa na pohyb v horúcich dňoch. Nasmerovanie pergoly koncentruje pozornosť a smeruje pohyb chodcov nie do ulice Bottovej (a do centra MPR), ale k radovému objektu Horný Val 41/20. Úprava nemení úroveň terénu, takže tu zostávajú nadbytočné a bariérové vyrovnávacie schody k vstupu do Crystal Palace.

Farské schody - návrh úpravy sa pokúša zmeniť ich charakter. Potláča sa ich pôvodná komunikačná funkcia, ktorá sa mení na funkciu oddychovú, pobytovú. Rozširujú sa až k opornej stene a na niektoré z nich (striedavo vľavo a vpravo) sa umiestňujú kvetinové truhlíky s cieľom potlačiť ich monotónnosť, zvláčniť ich, vniesť do kamenného priestoru biotický prvok a zlepšiť tak jeho mikroklímu. Stromy, ani iný zdroj tieňa tu ale nie sú navrhnuté. Tie sú navrhnuté (vo forme priečnej stromovej aleje) až nad Farskými schodmi v ulici Dolný val – ako reminiscencia línie pôvodnej hradbovej steny. Hrany schodov, kde nebudú osadené truhlíky, by mali slúžiť na neformálne sedenie. To by bolo vzhľadom na ich minimálnu výšku dosť nepohodlné, ale nebol by problém doplniť niektoré hrany schodov sedákmi alebo lavičkami štandardnej výšky.

Úprava Mariánskeho námestia je založená na presvedčení, že historicky vymedzená plocha námestia nezodpovedá ľudskému meradlu, že človeka svojím meradlom „znásilňuje“ a že súčasný spôsob využívania vyžaduje ju rozčleniť, hierarchizovať. Pokúša sa o to akousi geometrickou hrou: človek vníma námestie ako štvorcové, aj keď tomu tak v skutočnosti nie je. To spracovateľa inšpirovalo k tomu, aby do priestoru námestia vložili 2 rôzne veľké a rôzne natočené štvorce. Ich natočenie nie je náhodné. Natočenie väčšieho štvorca je paralelné s líniou fasád západnej strany námestia (s kostolom a kláštorom), ktorý je považovaný za „hlavný“. Natočenie menšieho štvorca je zase paralelné s líniou fasád severnej strany námestia. Vloženie nepôvodných, pomerne kontrastných línií je potom „zjemnené“ obvodovými alejami.

Vložením štvorcov tak vzniklo niekoľko zón, ktoré sa líšia povrchom a funkciou:
- priestor medzi podlubím domov a väčším štvorcom (alejami) slúži pre umiestnenie letných záhradiek gastroprevádzok so slnečníkmi a pre pohyb peších (regulovanej nevyhnutnej dopravnej obsluhy), 
- vnútorný štvorec tvorí hlavnú centrálnu spevnenú plochu. Jej akcentom je aj naďalej baroková socha Nepoškvrnenej Panny Márie (Immaculata) a 5 líp, ktoré tvoria jej pozadie. Dochádza iba k zmene ich okolia: odstraňuje sa neprístupná zatrávnená plocha s kerovou zeleňou, vymedzená obrubníkmi a nízkym oplotením. Ako je vyriešené naviazanie vyššie rastúcich stromov voči nižšej nivelete stromov nie je z návrhu zrejmé. Vo vnútornom štvorci je vymedzená plocha pre inštaláciu mobilného krytého pódia (v osi vstupu do kostola Obrátenia sv. Pavla). Uprostred štvorca je navrhnutý vodný prvok – vodné strieky a plytké jazierko, ktoré by samozrejme fungovalo iba sezónne a iba mimo kultúrnych a spoločenských akcií s pódiom a hľadiskom (s ním by bolo v kolízii). Jeho zmyslom je zlepšenie mikroklímy námestia.
- plocha vymedzená hranami oboch vzájomne natočených štvorcov bude mať povrch z vodopriepustného ekomlatu, bude slúžiť na vyrovnanie výškových rozdielov susedných zadláždených plôch a budú v nej osadené herné a oddychové prvky. Táto plocha prináša do priestoru námestia novú funkciu akési „mestské obývačky“, tienené korunami obvodových alejí.
- pozornosť je venovaná zachytávaniu dažďovej vody zo striech a štrbinových žľabov, navrhnuté sú podzemné retenčné nádrže, ktoré budú poskytovať vodu na závlahu zelene.

Okrem ponechávanej, prípadne obnovovanej stromovej zelene (5 líp + obvodové aleje), sa navrhuje aj mobilná zeleň a trávy a byliny (zrejme v okolí stromov). Osvetlenie je nové a moderné. Aj keď bude mať rôzne formy (vysoké a nízke stožiare, konzoly na stenách, v podlubiach, zapustené do soklov budov), budú jedného štýlu.

Výkres je doplnený množstvom schém: Pôvodné námestie, Nová geometria, Priestorová hierarchizácia, Prevádzka vs zóny; povrchy; zeleň; voda; osvetlenie.

Urbanistický návrh bloku – dnes provizórne využívaný priestor sa dopĺňa ulicami a blokmi v pôdorysnom kontexte s okolitou urbanistickou štruktúrou MPR. Parter blokov bude slúžiť pre občiansku vybavenosť, vyššie poschodia pre bývanie. Výnimkou je blok medzi ulicami Dolný val a J. M. Geromettu, ktorý (v záujme o zachovanie genia loci) by mal slúžiť ako trhové námestie, zastrešené ľahkou priestorovou konštrukciou (lomenicou).

Pozn.: Aj keď je možné oceniť snahu o zachovanie genia loci návrhom trhového námestia, neďaleko odtiaľ existuje súčasná krytá tržnica. Nie je preto pravdepodobné, že by sa tu ďalší trh udržal. V takom prípade bude toto námestie len ťažko hľadať účelnú funkciu. Okrem toho sa však navrhuje piazetta so stromami pred budovou Štátneho komorného orchestra – podobná nástupná plocha pri tomto koncertnom sále doteraz bolestne chýbala.

Na juhozápadnej hranici riešeného územia je navrhnutá stromová alej (náznak predĺženia zeleného prstenca) a paralelne predĺžený objekt podzemného parkoviska opäť s parterom využitým pre občiansku vybavenosť. Pozn.: Návrh nedokladá pôdorysný tvar, rozsah ani podlažnosť, ani vjazd a výjazd a prevádzkovú schému podzemného parkoviska. Ak by kopírovalo nadzemnú časť, išlo by o prevádzkovo nevhodný tvar, málo kapacitnú a celkovo neefektívnu stavbu.

Návrh je doložený niekoľkými schémami (Priestor, Bloky, Funkcie) a niekoľkými axonometrickými pohľadmi z vtáčej perspektívy, ktoré vedľa pôdorysnej koncepcie dostavovaných blokov podávajú obraz hmotového riešenia. To je vedené snahou o fragmentáciu zástavby bloku, individuálne poňatie jednotlivých stavieb, tradičné meradlo. Tomu sa dá rozumieť, ale je otázkou, či by nebolo možné, pri rešpektovaní uvedených aspektov, voliť kľudnejšiu usporiadanejšiu formu s určitou dávkou primeranej priestorovej regulácie. Ale v tejto fáze ide o urbanistické schéma, takže nie je na mieste komentovať architektonický výraz jednotlivých stavieb. To všetko by bolo predmetom ďalšieho rozpracovania a prerokovania.

Zeleň

V návrhu porota vnímala ako pozitívum odsun stromov od fasád historických objektov. Ďalším pozitívom je verejné priestranstvo pri križovatke ulíc R. Zaymusa a Hálkova, návrh potvrdzuje zeleňou vodnú priekopu a zelenú líniu ťahá jednak v ulici Na priekope a jednak smerom k námestiu. Plusom návrhu je podpora zelene na Mariánskom námestí. Dobrým riešením je aj riešenie Farských schodov ako pobytových schodov.

V návrhu však priestor pred Domom umenia (Štátneho komorného orchestra) nie je uvoľnený, chýba tu nové verejné priestranstvo. Stromy sú situované i pred dominantou námestia - Kostol Obrátenia sv. Pavla a pôsobia „bariérovo” v pohľadoch naň (resp. by museli byť vysoko vyvetvené, čo nie je v texte zdôraznené). Plocha zelene pod historickými stromami je rozčlenená, čím je umožnený prechod popod stromy a stromy sú tak viac vystavené antropogénnemu tlaku. Ďalším negatívom návrhu je riešenie pergoly pri VÚB. Návrh tiež nerieši možnosť vniesť do uličných parterov zeleň (solitérne stromy). Návrh nedefinuje žiadne objekty, na ktorých by mohli byť riešené zelené strechy.

Súhrnné hodnotenie návrhu:

Plusy:
• Návrh vytvára prirodzenú priestorovú hierarchizáciu MPR pomocou rôznych druhov dlažieb.
• Použitie vodopriepustných povrchov zlepšuje mikroklímu a zabezpečuje zadržiavanie dažďovej vody.
• Riešenie Farských schodov ako pobytových priestorov obohacuje mestskú štruktúru.
• Podpora zelene na Mariánskom námestí a zachovanie vodnej priekopy v návrhu.

Mínusy:
• Pergola pri VÚB je nevhodne umiestnená, čím blokuje prirodzenú závlahu a tienistý priestor pre chodcov.
• Stromy pred Kostolom Obrátenia sv. Pavla pôsobia bariérovo, čím narúšajú pohľad na dominantu námestia.
• Plocha zelene pod historickými stromami je rozčlenená, čo zvyšuje riziko ich poškodenia.
• Chýba nové verejné priestranstvo pred Domom umenia.
• Návrh nerieši možnosť zelených striech ani vnútorné uličné partery so solitérnymi stromami.