Nová Myjava
Mesto Myjava vyhlásila v decembri 2022 verejnú projektovú jednokolovú urbanisticko-architektonickú súťaž návrhov na komplexné riešenie časti mesta - zóny „Nová Myjava“.
Zmeny v území, priamo napojenom na centrum mesta, vyplývajú z potreby zrušenia autobusovej stanice, ktorá v lokalite stratila svoje opodstatnenie. Poloha na západne orientovanom svahu, s peknými výhľadmi na mesto, vytvára predpoklad pre situovanie nových funkcií. Na území by po zrušení autobusovej stanice mala vzniknúť obytná zóna. Návrh urbanistickej štúdie riešeného územia bude po obstaraní a vypracovaní podkladom pre obstaranie Zadania pre ÚPN-Z. Riešené územie má 9 hektárov.
Do súťaže sa zapojilo 7 autorských kolektívov. Zvíťazil návrh od Alexy & Alexy.
Okruh účastníkov:
Súťažný návrh mohol predložiť každý, kto je oprávnený na výkon činnosti autorizovaného architekta podľa § 4 zákona č. 138/1992 Zb. o autorizovaných architektoch a autorizovaných stavebných inžinieroch alebo podľa ekvivalentnej právnej úpravy platnej v mieste sídla, mieste podnikania, či mieste inej adresy účastníka.
Termíny:
Porota:
Predseda:
Riadni členovia:
Ing.arch. Martin Baloga , PhD.
Ing. Anna Dobrucká
Ing.arch. Mária Serdahelyová (závislý od vyhlasovateľa)
Ing.arch. Ivan Šuráni
Peter Gálik
Náhradníci poroty:
Ing.arch. Miloslav Varga
Ing. Rastislav Kostelný (závislý od vyhlasovateľa)
Ing. Nikola Majtánová (závislý od vyhlasovateľa)
Ceny:
druhá cena: 9 000 €
tretia cena: 6 000 €
prvá odmena: 2 000 €
Výsledky súťaže:
prvá cena (15 000 €) – ALEXY & ALEXY
Víťazný súťažný návrh v najväčšom rozsahu splnil požiadavky na budúci obytný polyfunkčný mestský priestor v blízkosti centra mesta definované v súťažných podmienkach. Zároveň, po dopracovaní, má najväčšie predpoklady vyvážene a komplexne formovať budúcu polyfunkčnú urbanistickú štruktúru v potrebných formách mestských blokov v existujúcej, pomerne nesúrodej zástavbe. Pre posilnenie základnej identifikácie foriem a priestorov mestskej štruktúry.
Hodnotenie návrhu:
- Rešpektovanie navrhovaného cestného skeletu vyplývajúceho z platného ÚPN – M
- Mestotvorné riešenie v nadväznosti na centrum mesta s dôrazom na tvorbu verejného uličného priestoru blokovou zástavbou s optimálnym umiestnením atraktívneho parteru do budúcich ťažiskových ulíc riešeného územia
- Vytváranie vnútroblokových "poloverejných" priestorov pre budúcich rezidentov.
- Odklonenie trasy pre peších i cyklistov z územia environmentálne zaťaženého (cesta Novomestská s intenzívnou dopravou najmä v období dopr. špičky)
- Orientácia zástavby vhodná pre optimálne dispozičné riešenia obytných blokov
- Zakomponovanie pôvodnej urbanistickej stopy do novo navrhovanej zástavby (Ul. Trokanova, ul.1. SNR s vyústením do mikronámestia)
- Optimálne a urbanisticky vyvážené riešenie intenzívne zastavaných plôch s plochami verejnej zelene
- Menej vhodná poloha dopravnej obsluhy (avšak premiestniteľná) z Ulice Novomestská v priestore s hlavným peším ťahom, autobusovými zastávkami a parterom
- Diskutabilná intenzita a výška blokovej zástavby vo vzťahu k priľahlým verejným a poloverejným priestorom (možné prehodnotenie)
druhá cena (9 000 €) – Wood place
Návrh ponúka racionálne až pragmatické riešenie zástavby plôch vymedzených existujúcimi dopravnými koridormi v jednoducho pochopiteľnom, čiastočne blokovom koncepte.
Hodnotenie návrhu:
- Rešpektovanie navrhovaného cestného skeletu vyplývajúceho z platného ÚPN - M
- Praktické riešenie s hľadiska etapizácie výstavby
- Vhodné uvoľnenie priestoru (piazetta) v polohe vyústenia pešej trasy od priemyselnej zóny v kontakte s Novomestskou ul., pri obchode COOP Jednota
- Optimálne zachovanie sídliskového parku v severnej časti riešeného územia a jeho napojenie na existujúce plochy zelene s navrhovaným potenciálom pre nové plochy, zelene v trase súčasnej Krajňanskej ulice
- Nízko intenzívne funkčné využitie ťažiskového priestoru autobusovej stanice
- Naddimenzovaný plošný rozsah výstavby vzhľadom na disponibilné priestorové podmienky excentricky, v polohe južne od Novomestskej ulice a na západ od Marečkovej ul.
tretia cena (6 000 €) – MS architekti (CZ)
Návrh kladie dôraz na optimálne komplexné obytné prostredie s umiestnením polyfunkčnej vybavenosti v bytových domoch pozdĺž dopravných koridorov a na architektonické riešenie obytných domov s názorom na možné rozširovanie aj za hranice definovaného územia.
Hodnotenie návrhu:
- Riešenie s výhradami v priestorovom urbanistickom usporiadaní návrhu
- Rešpektovanie navrhovaného cestného skeletu vyplývajúceho z platného ÚPN - M
- Optimálne riešenie s odkazom na súčasné environmentálne a udržateľné riešenie stavieb
- Menej vhodná štruktúra v priestorovom usporiadaní s opakovanými architektonicky prepracovanými solitérmi, málo podporujúca potrebu jednotiaceho činiteľa v existujúcej nesúrodej zástavbe mesta
- Nevhodná poloha parkovacieho domu ako kompozičného akcentu v dopravnom a priestorovom ťažisku riešeného územia
- Problematické umiestnenie verejného priestranstva v excentrickej polohe bez jednoznačného kontextu funkčných, líniových a priestorových urbanistických väzieb
prvá odmena (2 000 €) – R.A.U.
- Riešenie s výhradami v celkovom pochopení problematiky a urbanistickom a architektonickom usporiadaní návrhu v predmetnom území
- Nerešpektovanie navrhovaného cestného skeletu vyplývajúceho z ÚPN - M
- Vhodné riešenie v kontexte väzieb na súčasnú mestskú urbanistickú štruktúru pôvodných urbanistických stôp a dokomponovaní vymedzenia mestských blokov a to v prípade a kontexte neriešenia preložky Marečkovej ul. v zmysle ÚPN-M
- Riešenie s vytvorením potreby námestia v priestorovom usporiadaní ťažiska územia, ako pozitívneho mestotvorného prvku
- Naznačenie formálne umiestnenej výstavby v juhozápadnom cípe riešeného územia s absenciou riešenia dopravnej obsluhy
- Problematické zahustenie bytovej zástavby v severnej časti územia