Košice - Hornád, Nové mestské centrum
Mesto Košice vyhlásilo v decembri 2021 verejnú dvojetapovú projektovú urbanistickú súťaž s názvom "Košice - Hornád, Nové mestské centrum".
Predmetom súťaže bol návrh reurbanizácie riešeného územia ohraničeného zo severu Rampovou ulicou, zo západu okrajom koľajiska hlavnej železničnej trate, z juhu Palackého ulicou a križovatkou Prešovská – Sečovská vrátane, z východu Prešovskou cestou. Širšie vzťahy mali byť riešené v rozmedzí určenom potrebou dokumentovania funkčných a kompozičných väzieb, osobitne väzieb na nadradený komunikačný systém, väzieb na existujúce mestské centrum, prvky miestneho územného systému ekologickej stability, nábrežia rieky Hornád, susediacich obytných území pri zohľadnení existujúcich a navrhovaných priehľadov na centrum z prístupových smerov a celkovú priestorovú kompozíciu údolia Hornádu. Celková výmera riešeného územia predstavovala 124 ha.
Účelom tejto súťaže návrhov bol výber spracovateľa urbanistickej štúdie riešeného územia v podrobnosti zóny, ktorej výsledok súťaže bude premietnutý do nasledujúcej zákazky.
Počet hodnotených návrhov v prvej etape bol 11. Do druhej etapy postúpilo 6 návrhov. Zvíťazil návrh od Gogolák + grasse.
Okruh účastníkov:
Účastníkom mohol byť iba subjekt - fyzická alebo právnická osoba, ktorý má oprávnenie na výkon podnikania predstavujúceho činnosť uvedenú v §4 zák. č. 138/1992 Zb. o autorizovaných architektoch a autorizovaných stavebných inžinieroch v platnom znení alebo podľa ekvivalentnej právnej úpravy platnej v mieste sídla, mieste podnikania, či mieste inej adresy účastníka.
Požadovala sa spôsobilosť na dodanie nadväzujúcej zákazky, vrátane oprávnenia na vyhotovovanie územnoplánovacej dokumentácie.
Účastník musel v riešiteľskom kolektíve v čase podania návrhu do II. Etapy súťaže disponovať minimálne týmito odborne spôsobilými osobami:
- autorizovaný krajinný architekt v zmysle §4a ZAA alebo ekvivalentnej právnej úpravy platnej v mieste sídla, mieste podnikania, či mieste inej adresy účastníka.
- autorizovaný dopravný inžinier v zmysle §5 ods. 1 písm. 2 ZAA v kategórii 2-1 - dopravné stavby, alebo v podkategórii 4-21 alebo ekvivalentnej právnej úpravy platnej v mieste sídla, mieste podnikania, či mieste inej adresy účastníka.
Termíny:
Porota:
Predseda:
Riadni členovia:
Ing.arch. Michal Chudík , PhD.
Ing. arch. Oleg Haman (CZ)
Jakub Jakubík (FR)
Dipl. Ing. Petr Kropp (CZ) (závislý od vyhlasovateľa)
Ing. arch. Ladislav Kočiš (závislý od vyhlasovateľa)
Náhradníci poroty:
doc. Ing. arch. Ondřej Beneš, Ph.D. (CZ)
Ing. Ján Jakubov (závislý od vyhlasovateľa)
Ceny:
druhá cena: 20 000 €
tretia cena: 15 000 €
štvrté miesto: 5 000 €
piate miesto: 5 000 €
šieste miesto: 5 000 €
Výsledky súťaže:
prvá cena (30 000 €) – gogolák + grasse s.r.o.
Širšie vzťahy:
- širšie vzťahy sú zdokumentované kvalifikovane a prehľadne, najlepšie spomedzi všetkých návrhov
- návrh veľkoryso nadväzuje na historický vývoj Košíc a vytvára predpoklad na zvýraznenie metropolitného významu mesta v budúcnosti.
Doprava:
- dobre zvládnuté väzby na širšie okolie mesta
- veľmi kvalitné dopravné riešenie pre pešiu, automobilovú aj hromadnú dopravu
- prezentovanie predĺženia Masarykovej ulice do územia je v návrhu málo čitateľné, javí sa komplikovane
- návrh podceňuje vzťah ŽST a východnej časti riešeného územia, ale môže ho rozvíjať v ďalšom dopracovaní
Štruktúra a kompozícia (invencia):
- jasná urbanistická koncepcia, ktorá umožní funkčnú flexibilitu a etapizáciu
- návrh štruktúru vhodným spôsobom napája na historické štruktúry mesta a zároveň zhodnocuje územie okolia Hornádu v riešenom území
- v južnej časti vo väzbe na ŽST navrhuje výškové stavby, čo bude akcentovať dané ťažisko
- kompaktným riešením zástavby vytvára podmienky na intenzifikáciu, čo umožňuje rozvoľnenie priestoru pre rieku a zeleň
- nábrežia sú dosť prírodné, bolo by ich možné doplniť aj o nábrežia mestského charakteru
- návrh uvažuje s rôznymi typologickými formami bytových domov
Verejné priestory:
- vhodne vytvára verejné priestory prerušovaním hmotovej línie navrhnutej pozdĺž železničnej trate
- navrhuje náznaky nábrežnej promenády - v osi v blízkosti ŽST
- verejné priestory sú zmysluplne a vyvážene diferencované pre jednotlivé časti územia
- vo východnej časti adekvátne dotvára monumentálny verejný priestor pri areáli leteckej akadémie
Voda a zeleň:
- využíva potenciál rieky Hornád vytvorením ostrova a priľahlého mestského parku
- pozitívne hodnotené je vytvorenie nádrží so sprievodnou zeleňou na hydromelioračnom kanáli zo sídliska Dargovských hrdinov
- podrobne rieši rôzne formy zelene, vrátane komplexného riešenia ÚSES
Uzol - železničná stanica:
- navrhuje viaceré vhodné pešie prepojenia popod ŽST s rozvojovým potenciálom dopravného uzla metropolitného charakteru
- návrh má potenciál, ktorý sa môže okolo ŽST rozvinúť, naznačuje prepojenia ale aj možnosť rozvoja na východnú stranu
Ekonómia a realizovateľnosť návrhu:
- návrh je ekonomicky efektívny pri zachovaní veľkej časti územia nezastavaného – pre verejnú zeleň
- je možná dobrá etapovitosť realizácie navrhnutého riešenia
druhá cena (20 000 €) – Zoidberg Projekt s.r.o.
Širšie vzťahy:
- širšie vzťahy sú prezentované veľmi schématicky
- v II. etape súťaže nedopracované
Doprava:
- dopravná kostra je navrhnutá koncepčne správne
- parametre dopravných komunikácií porota hodnotí ako zastaralý koncept „návratu automobilu do mesta“.
- správne trasovaná, ale šírkovo predimenzovaná je najmä priečna dopravná tepna (pokračovanie Masarykovej) v smere na sídlisko Dargovských hrdinov a jej napojenie na sever a juh
- snaží sa transformovať Prešovskú ulicu na mestskú triedu s električkou
Štruktúra a kompozícia (invencia):
- riešenie mestských priestorov dáva možnosť vybudovania metropolitného charakteru novej štvrte
- navrhnutá štruktúra je silne mestotvorná,
- štruktúra chápe budúci vývoj územia v čase, je flexibilná
- umožňuje aj funkčné zámeny v blokovej zástavbe v budúcnosti,
- situovanie výškových dominánt vhodne dopĺňa súčasnú panorámu Košíc
Verejné priestory:
- verejné priestory sú logicky zoradené za sebou a napojené na existujúcu štruktúru mesta
- slabšou stránkou návrhu je vizuálna otvorenosť niektorých priamych verejných priestorov do obvodovej komunikácie pod terénnou hranou,
- návrh nevyužíva potenciál rieky vytvoriť v niektorých polohách nábrežie mestského typu
Voda a zeleň:
- vhodne umiestňuje zeleň nie iba do parkov, ale aj do uličných priestorov
- návrh nedopracoval úpravy toku Hornádu a upustil od parkových úprav pozdĺž rieky
- snaha prinavrátiť vodu do pôvodného koryta mlynského náhonu v trase dnešnej Štefánikovej ulice sa javí ako ťažko realizovateľná
Uzol - železničná stanica:
- v urbanistickej štruktúre na juhu riešeného územia absentuje výraznejšia inklinácia ku železničnej stanici,
- ZŠT akcentuje v navrhnutých výškach budov, no absentuje priame pešie prepojenie na nové centrum na pravom brehu
Ekonómia a realizovateľnosť návrhu:
- základná štruktúra je realizovateľná, nadčasová, umožňuje prispôsobovať vývoj podmienkam
- ekonomicky je návrh efektívny, poskytuje dostatok plôch pre rozvoj
tretia cena (15 000 €) – BETWEEN s.r.o.
Širšie vzťahy:
- širšie vzťahy sú riešené dobre a logicky,
- V-Z prepojenie - priečna os od dómu ku ŽST je dominantná
- chýba prepojenie ďalej východným smerom na sídlisko Dargovských hrdinov
Doprava:
- má dostatok spojení s centrom Košíc, okrem južného prepojenia
- rozšírenie AS sa javí ako funkčne vhodné, odbremeňuje centrum mesta
- AS je nedostatočne skoordinovaná v kompozícii návrhu
- električkový okruh je dobre navrhnutý, rozširuje električku s možnosťou napojenia na tramtrain technológiu
- veľký prínos je hľadanie rozšírenia dopravného terminálu k Hornádu, čo podporuje ťažiskovú funkciu ŽST a rozvoj pešej komunikácie
Štruktúra a kompozícia (invencia):
- rozloženie funkcií v území je navrhnuté prijateľne
- urbanisticky návrh pôsobí mestotvorne, v časti územia zachováva parceláciu
- návrh ponúka možnosť rozmanitosti urbanistickej štruktúry
Verejné priestory:
- dôsledne nepracuje so štruktúrou verejných priestorov
- nedopovedaná sa javí myšlienka promenádnych priestorov pri rieke Hornád
Voda a zeleň:
- systém zelene nevytvára dostatočne silnú koncepčnú os v území, ktorá by bola vhodná a očakávaná
Uzol - železničná stanica:
- zo všetkých návrhov sa najviac zaoberá riešením ŽST
- hľadanie novej polohy pre AS je správne, no navrhnuté riešenie zablokuje komunikáciu smerom na južnú stranu
Ekonómia a realizovateľnosť návrhu:
- zachovaním niektorých objektov a pôvodnej parcelácie v časti riešeného územia návrh zvyšuje realizovateľnosť a umožňuje rozumnú etapizáciu
- v návrhu je hustá zástavba, ale zbytočne nízka podlažnosť
štvrté miesto (5 000 €) – MS architekti, s.r.o.
Širšie vzťahy:
- z hľadiska širších vzťahov si uvedomuje dôležitosť kontaktu s dómom sv. Alžbety
- návrh podceňuje potrebu vyššieho počtu peších a cyklistických spojení riešeného územia s centrom mesta cez železnicu.
Doprava:
- zavádza električku do územia, čo je pozitívne hodnotené,
- Masarykovu ulicu vhodne predlžuje, čím vytvára v území dopravnoobslužný okruh.
- hlavná os automobilovej dopravy nevhodne rozdeľuje územie a evokuje rýchly priečny tranzit.
- niektoré úseky električkovej trate sú z hľadiska obsluhy územia navrhnuté neefektívne.
- platá pre vertikálnu segregáciu dopravy sa javia ako relatívne drahé riešenie.
Štruktúra a kompozícia (invencia):
- navrhnutá urbanistická štruktúra je čitateľná a zrozumiteľná
- riešené územie návrh rozdeľuje do troch samostatných celkov s rôznou mierou urbanity, medzi ktorými vytvára prírodné prostredie.
- cesta v strede územia obklopená zeleňou netvorí charakteristické mestské prostredie.
Verejné priestory:
- vytvára silnú kompozičnú os s mestskou zeleňou
- na mestský park nadväzuje mestský bulvár, táto väzba by viac svedčila lineárnemu parku o blok nižšie.
Voda a zeleň:
- pozitívom návrhu je vytvorenie nábrežných promenád mestského charakteru v južnej časti územia a možnosti zadržiavania vody v území.
- veľkým pozitívom návrhu je, že využíva alternatívne zdroje energií
- rozloha centrálneho parku je ale predimenzovaná a celé riešené územie tak stráca na urbanistickej kompaktnosti.
Uzol - železničná stanica:
- na úkor väzby na železničnú stanicu za jednu z hlavných kompozičných osí vyzdvihuje väzbu na mestský park.
- význam uzla stanice je v návrhu podcenený
Ekonómia a realizovateľnosť návrhu:
- návrh južného sektora dáva predpoklady pre 1. etapu realizácie.
- nedostatočne využíva kapacitu územia na rozvoj, má navrhnutý najnižší počet obyvateľov
piate miesto (5 000 €) – Compass s.r.o.
Širšie vzťahy:
- nie sú riešené dostatočne, sú iba schematicky vložené do mapy, bez vyznačenia väzieb.
Doprava:
- dobré napojenie zo železničnej stanice
- dobre navrhnuté prepojenie Masarykova – Furča
- nadväzuje na založený dopravný systém v centre mesta a dokončuje vnútorný mestský okruh podporený električkou.
- pešie prepojenia cez železničnú trať by mali viac reflektovať zástavbu v historickom centre mesta
- navrhovanej hustote mestských blokov by svedčilo viac peších prepojení cez železničnú trať.
Štruktúra a kompozícia (invencia):
- návrh aplikuje pomerne schematickú blokovú zástavbu, v ktorej absentuje artikulácia významnejších častí navrhnutej štruktúry vyššími stavbami.
- nie je dostatočne jasné, kde je budúce centrum.
- výstavba trochu stereotypná, bez akcentu, nereaguje na okolie a merítko.
- umiestnenie výškových dominánt je navrhnuté citlivo.
- navrhnutá výšková zonácia môže byť popretím princípu budovania centra.
Verejné priestory:
- absentuje jasnejšia diferenciácia verejných priestorov, napr. námestia, vnútorné parky a pod.
- chýba identita miesta
Voda a zeleň:
- Hornád ako inundačné územie je nerealizovateľné, vytvára sa tým väčšia bariéra (dlhšie mosty a lávky) medzi blokmi zástavby (štvrťami)
- prietok rieky územím je navrhnutý preexponovaným prírodným spôsobom, ktorý územie skôr rozdeľuje ako sceľuje.
- nevytvára hodnotné prepojenia parkov a území zelene vo V-Z smere
Uzol železničná stanica:
- väzba na hlavnú železničnú stanicu je podcenená.
- nezhodnocuje jej význam ako katalyzátora pre rast budúcej štvrte
Ekonómia a realizovateľnosť návrhu:
- návrh je efektívny v urbanistickej ekonómii, umiestňuje najviac obyvateľov
- nerealizovateľné úpravy rieky Hornád
- etapizácia predpokladá ako prvé riešenie okolia rieky Hornád, čo sa nejaví ako správny prístup, najprv by bolo dobré riešiť stanicu / dopravu, až potom rieku.
šieste miesto (5 000 €) – Ing. arch. Ivan Matys I.A.M. Projektová a obchodná kancelária
Širšie vzťahy:
- sú riešené schématicky, naznačujú iba pešie prepojenie východ-západ
Doprava:
- dopravná sieť sa nejaví ako adekvátna navrhnutému zaťaženiu územia
- formálne nejasné vedenie komunikácie pri železnici,
- absentujú prepojenia medzi novým a starým centrom.
- električku vedie popod ŽST, čím vytvára viacúrovňový dopravný terminál
Štruktúra a kompozícia (invencia):
- základný koncept je inšpirovaný vodnými kanálmi ako v Utrechte - ktoré sa ale javia ako netypické a lokálne nevhodné riešenie
- zaoberá sa množstvom nedôležitých detailov.
- v 1. etape návrh zaujal porotu svojím netradičným riešením, v 2.etape overil, že to nie je správne riešenie
- organické pôdorysné formovanie blokov medzi kanálmi má v niektorých prípadoch za následok ich prílišné priestorové obmedzenie.
- návrh nerozvinul myšlienku z 1. etapy – „mesto na vode“
- expertimentálny, dekonštruktivistický urbanizmus, ktorý nerešpektuje odporúčania poroty z 1. etapy súťaže
Verejné priestory:
- verejné priestory návrh dostatočne neinterpretuje
- za pobytové priestory sú považované mosty a pešie komunikácie pozdĺž kanálov, čo nie je správny prístup
Voda a zeleň:
- pri nízkych vodných stavoch sú nedosiahnuteľné minimálne sanitárne prietoky pri tak rozvetvenom toku.
- dobré je hľadanie prepojenia mestského parku smerom na východ až do kopcov na Dargovských hrdinov.
Uzol - železničná stanica:
- uzol riešený schématicky, nezhodnocuje potenciál tohto uzla pre ďalší rozvoj urbanizácie územia
Ekonómia a realizovateľnosť návrhu:
- neaplikovateľné a technicky ťažko realizovateľné riešenie
- ekonomicky nerealizovateľný návrh