Slovenská komora architektov
Späť na všetky súťaže
Súťaž architektonických návrhov na expozíciu "Biatec - dejiny keltského mincovníctva v Bratislave"
12. 7. – 23. 7. 2021 pred 3 rokmi

Súťaž architektonických návrhov na expozíciu "Biatec - dejiny keltského mincovníctva v Bratislave"

Súťažné podmienky boli overené Slovenskou komorou architektov dňa 09. 7. 2021 pod číslom KA-480/2021.

Galéria mesta Bratislavy v spolupráci s Mestským ústavom ochrany pamiatok v Bratislave vyhlásila v júli 2021 projektovú verejnú architektonickú dvojetapovú súťaž návrhov, ktorej predmetom bolo vytvorenie novej stálej expozície „BIATEC“ – dejiny keltského mincovníctva v Bratislave. Víťazný návrh mal v sebe spájať kritéria architektonickej kvality vo vzťahu k priestoru, predmetom a histórii.

Súťaž prebehla v dvoch etapách. V prvej etape boli vybrané tri postupujúce návrhy zo štyroch prihlásených. Následne v druhej etape uchádzači v neverejnej prezentácii a diskusii s porotou predstavili svoje návrhy na základe zadaných kritérií.

Okruh účastníkov:

Účastníkom mohol byť jedine subjekt:

a) odborne spôsobilý, ktorý má dosiahnuté vysokoškolské vzdelanie minimálne druhého stupňa v odbore architektúra, scénografia, dizajn alebo podľa ekvivalentnej právnej úpravy platnej v krajine sídla, podnikania, či mieste inej adresy účastníka.


b) oprávnený na výkon podnikania, predstavujúceho činnosť na základe článku 2, písmena b), podľa § 117 ods. 5 s odkazom na § 32 ods. 1 písm. e) ZVO. T.j. musí byť oprávnený na výkon obchodnej činnosti zodpovedajúcej zadávanej zákazke alebo podľa ekvivalentnej právnej úpravy platnej v krajine podnikania účastníka. Splnenie tejto podmienky je účastník povinný preukázať výpisom z príslušného registra. Subjektom môže byť: fyzická osoba, skupina fyzických osôb podľa písm. a), ktorá pre uzavretie zmluvy o dielo určí spomedzi seba jedného zástupcu a vysporiada medzi sebou autorskoprávne vzťahy s tým spojené, právnická osoba, ktorej konateľ spĺňa podmienky podľa písm. a).

Termíny:

Termín vyhlásenia súťaže: 12. July 2021
Lehota na predkladanie podkladov / súťažných návrhov: 23. July 2021, 27. August 2021
Predpokladaná lehota na vyhodnotenie súťaže: 2. September 2021
Predpokladaný termín oznámenia a zverejnenia výsledkov: 6. September 2021

Porota:

Predseda:

Ing. arch. Jakub Kopec (CZ)

Riadni členovia:

doc. Mgr. art. Ján Šicko, ArtD.
Mgr. art. Martin Varga
Mag. arch. Kristína Rypáková
Mgr. Katarína Trnovská, ArtD  (závislý od vyhlasovateľa)

Náhradníci poroty:

Ing. arch. Eva Belláková, PhD
Mgr. Zuzana Jakalová  (závislý od vyhlasovateľa)

Experti:

PhDr. Ivo Štassel
PhDr. Margaréta Musilová

Ceny:

režijná odmena: 1 500 €
režijná odmena: 1 500 €
režijná odmena: 1 500 €
webstránka súťaže: http://www.gmb.sk/sk/news/view/258
webstránka s výsledkami: http://www.gmb.sk/sk/news/view/263
Súťažné-podmienky_BIATEC

Výsledky súťaže:

režijná odmena (1 500 €) – 1. miesto - Liška a spol. s r. o.

Autori/Autorky:
Peter Liška
Komentár poroty:

Zdôvodnenie výberu víťaza:
Návrh zahaľuje výstavný priestor do čierno-čiernej, z ktorej vystupujú iba výstavné artefakty. Najvýraznejším prvkom tohto "Blackbox" je sklenená podlaha pokrývajúca celú plochu výstavnej miestnosti. Táto pochôdzna vitrína vyzýva k objavovaniu archeologických nálezov, ktoré sa nachádzajú čiastočne pod ňou, čiastočne sú doplnené vybranými artefaktami voľne rozmiestnenými, resp. objavujúcimi sa v priestore. Fyzické predmety citlivo dopĺňajú tiež interaktívne multimediálne prvky. Porota tento návrh považuje za najviac invenčný najmä preto, že návštevníkovi dôvtipne ponúka možnosť  postupného objavovania artefaktov so simultánnou projekciou, ktorá mu predstaví historický kontext.

Odporúčanie: 
Preveriť technické riešenie vnútorného prostredia výstavného priestoru, aby vyhovovalo fyzickým artefaktom aj multimediálnym technológiám. Zvážiť možnosti väčšej plasticity podlahy, ktorá by umožňovala integrovať objekty teraz umiestnené v priestore, príp. využiť schodisko ako súčasť expozície.

režijná odmena (1 500 €) – 2. miesto - zollstock, s. r. o. (Kočlík/Šíp)

Autori/Autorky:
Komentár poroty:

Architektonický návrh vychádzajúci z princípu nájdeného pokladu ako nosnej myšlienky bol pretavený do minimalistického návrhu expozície! Jasná, do centra sústredená štruktúra truhlíc s “pokladmi" reflektuje tento princíp a dáva návštevníkovi jasnú trajektóriu poznávania keltského mincovníctva. Miestnosť samotnú spolu s jamou in situ návrh expozície zaujímavo začleňuje ako súčasť prezentovaných prvkov. Porota však napriek kvalitám definovala ako potencionálne problematickú pozíciu centrálnej expozície a podstropnej projekcie smerujúcej na steny. V tomto bode by dochádzalo pri väčšej návštevnosti k  vizuálno-prezentačným konfliktom. Napriek tomu čistota a jasná koncepcia si zaslúži pozornosť.

režijná odmena (1 500 €) – 3. miesto - Ing. arch. M. Žitňanský, Ing. arch. V. Šimkovič, Ing. arch. A. Mravík, Ing. arch. V. Mikovčák, spolupráca Ing. P. Matuška, Mgr. K. Krivosudská

Autori/Autorky:
Spolupracovníci/Spolupracovníčky:
P. Matuška, K. Krivosudská
Komentár poroty:

Porota ocenila prehľadnosť súťažného návrhu spolu s implementáciou interaktívnych prvkov. Tento utilitárny spôsob expozície však považuje za príliš konvenčný s nedostatočným dôrazom na aspekt zážitku a objavovania v spojení s týmto archeologicky veľmi atraktívnym priestorom. Miestnosť, kde má byť umiestnená expozícia je miestom autentickej prítomnosti keltskej histórie, kde sa našli dôkazy potvrdzujúce činnosť mincovne a ľudské pozostatky dokumentujúce prítomnosť keltského oppida. Súťažný tím s touto myšlienkou čiastočne pracoval avšak porota je toho názoru, že návrhu sa nepodarilo uspokojivo pretaviť tento fakt do architektonického návrhu expozície. Návrh kladie dôraz na prezentáciu mincí, ktoré výstižne predkladá ako vysoko hodnotný artefakt, poklad. Návštevníka správnym spôsobom uvádza do nálady získania rešpektu voči historickej hodnote a odkazu keltského mincovníctva. Použitie štandardnej expozičnej vitríny, napriek tomu, že je kombinovaná s interaktívnymi dotykovými plochami, porota považuje za zásadne univerzálny a nevhodný pre zámer akým by vybrané artefakty mohli vtiahnuť návštevníkov do histórie. Katastrofický horizont, tri ľudské kostry objavené v šachtovitej jame, ktorá je súčasťou priestoru, zostali návrhom značne opomenuté.