Obnova sídliskového a školského dvoru Agátka
Mesto Trnava vyhlásilo v máji 2017 projektovú verejnú jednokolovú kombinovanú krajinársko-architektonickú súťaž na návrh sídliskového a školského dvoru Agátka.
Účelom súťaže je získať najlepší návrh komplexnej obnovy verejného sídliskového a školského priestoru „Agátka“ v Trnave tak, aby boli splnené náročné funkčné a prevádzkové požiadavky, s požiadavkami na najvyššiu kvalitu krajinársko - architektonického riešenia. Návrh bude originálnym autorským dielom.
Okruh účastníkov:
5.1 Podmienky účasti v súťaži
Účastníkom môže byť jednotlivec alebo kolektív autorov, v ktorom aspoň jeden účastník spĺňa nasledujúce podmienky:
je oprávnený na činnosť podľa §4 alebo §4a Zákona č.138/1992 Zb. o autorizovaných architektoch a autorizovaných stavebných inžinieroch, v znení neskorších predpisov, alebo je rovnocenne oprávnenou osobou podľa príslušnej legislatívy v niektorom zo štátov Európskeho hospodárskeho priestoru a Švajčiarskej konfederácie. Vzhľadom na predmet a rozsah zadania súťaže je vhodná spolupráca krajinného architekta a architekta v tíme autorov
Termíny:
Porota:
Predseda:
Riadni členovia:
Ing.arch. Peter Purdeš (závislý od vyhlasovateľa)
Ing. arch. Eva Špačková, Ph.D.
Ing. Radomila Škodná (závislý od vyhlasovateľa)
Náhradníci poroty:
Ing. Katarína Tomanová Porubčinová
Ing. arch. Zuzana Krivošová (závislý od vyhlasovateľa)
Experti:
JUDr. Peter Bročka
. Ing. Kristína Marošová
Ing. Miroslav Kadlíček
Ing. Jarmila Garaiová
Ceny:
2. miesto: 2 880 €
3. miesto: 1 920 €
4. miesto: 1 000 €
Výsledky súťaže:
1. miesto (4 800 €) –
Zo všetkých odovzdaných návrhov je tento návrh najviac invenčný a reálny a zároveň spĺňa do najväčšej miery požiadavky mesta a jeho obyvateľov. Pozitívum návrhu je jeho prepracované krajinno-architektonické a environmentálne riešenie. Pozitívne hodnotíme citlivý prístup k sceleniu územia, vyhliadku na kopci Agátka prepojenú s detským ihriskom, prácu s vodným motívom - potokom v území.
Odporúčania poroty:
-Potok prechádzajúci trávnatou časťou potrebuje koncepčne doriešiť, napr. prepojiť ho s kopcom, ukončiť jazierkom, či premyslieť napojenie na odvody dažďovej vody zo striech. resp. zvážiť variantu obmeny charakteru potoka počas roka (suchý polder) Potok ako základný environmentálny prvok by mohol byť v ďalších stupňoch dokumentácie využitý ako experimentálne riešenie príkladu hospodárenia s vodou v území a nemal by zostať len v polohe atrakcie závislej na technologickej obsluhe.
-Odporúčame taktiež doriešiť okolie vstupných priestorov do školského areálu, hlavne bezpečné pešie prepojenie od kopca Agátka smerom ku škole (západ-východ)
-Trávnaté ihrisko v areáli školy nahradiť multifunkčným ihriskom s moderným presiakavým povrchom.
-Cestnú sieť v tvare špirály vedúcu na kopec Agátka považujeme za príliš hustú, trasovanie odporúčame prehodnotiť s ohľadom na ochranu koreňového systému stromov. Je potrebné toto prepojenie prepracovať a maximálne zachovať atraktívny prírodný charakter bez intenzívnych umelých zásahov.
-Umiestnenie komunitnej záhrady vo vnútrobloku zvážiť po dohode s obyvateľmi.
2. miesto (2 880 €) –
Kvalitné koncepčné riešenie, ktoré chápe vzťahy a osi v území, ktoré jasne prenáša do kostry návrhu, no svojou hĺbkou spracovania je nedostatočné. Riešenie parkovania v časti E - dvory na ul. V. Clementisa sú predimenzované a nevhodné. Taktiež centrálny priestor s fontánou a komunikačná os medzi vyhliadkou a kopcom Agátka sú predimenzované. V návrhu absentuje začlenenie plánovanej prístavby škôlky. Kladne hodnotíme prepojenie areálu ZŠ a MŠ formou hracej plochy, aj vôbec celkové prepojenie areálu školy s okolím. Oceňujeme že v návrhu je uvažované o tzv. sánkovacom kopci, je tu umiestnená reštaurácia v mieste, kde sú v priestore najkrajšie výhľady na okolie. Návrh je schematický a pripomína analýzu územia, no neponúka celkové riešenie, skoro vôbec nevyužíva prvky súčasnej krajinno-architektonickej tvorby, čo je pri tomto zadaní nevyhnutnosťou.
3. miesto (1 920 €) –
Návrhu príjemne koncipuje pešie trasy v území a napája sa na okolie. Bohužial v mieste ich kríženia vznikajú zbytočné a nevhodne akcentované križovatky - napr. riešenie psieho parku v takejto polohe. Relax zóna je neúmerne spevnená a pomerne nové a využívané detské ihrisko v projekte zaniklo. Navýšenie plochy pre parkovanie vo dvoroch na ulici V. Clementisa nezodpovedá potrebnému navýšeniu počtu parkovacích miest a nerieši zázemie pre obyvateľov vnútrobloku (detské ihrisko pre najmenšie deti). Športové plochy alebo univerzálna multifunkčná plocha pre šport v školskom areáli chýba. Pozitívne hodnotíme rozmiestnenie a prepojenie funkčných zón územia ako aj umiestnenie vyhliadky na kopci Agátka a tiež snahu o navrhnutie jedinečných - atypických detailov riešenia svahu v areáli školy.
4. miesto (1 000 €) –
Ako negatívum projektu vnímame jeho prehustenosť aktivitami, funkciami, pavilónmi, altánkami a taktiež niektorými (zbytočne) doplnenými prepojeniami. Tvaroslovie jednotlivých nových prvkov je príliš rôznorodé a pôsobí celkovo disharmonicky. Koncepčné riešenie nie je viditeľné, zaniká v množstve detailov. Riešené územie potrebuje sceliť, no návrh ho naopak ešte viac fragmentuje. Pozitívne hodnotíme analýzu existujúceho stavu so správnou identifikáciou problémov a tiež prepracovanie návrhu do detailu a doplnenie niektorých komunikácií.