Slovenská komora architektov
Späť na všetky informácie

Pripomienky SKA k rekonštrukcii Štátnej opery v Banskej Bystrici

Stanovisko SKA zaslané generálnemu riaditeľovi Štátnej opery Banská Bystrica PhDr. Rudolfovi Hromadovi, dňa 12. januára 2022:

Slovenská komora architektov bola zo strany svojich členov - autorizovaných architektov a architektiek upozornená na prebiehajúce verejné obstarávanie zverejnené dňa 17.12.2021 v Európskom vestníku verejného obstarávania pod č. 2021/S 245-645816 resp. 20.12.2021 vo Vestníku verejného obstarávania Úradu verejného obstarávania (ďalej len „ÚVO“) č. 290/2021 zverejnil verejný obstarávateľ Štátna opera, Národná 11, 974 73 Banská Bystrica, (ďalej aj ako „ŠO BB“) oznámenie o verejnej súťaži na nadlimitnú zákazku „Spracovanie projektovej dokumentácie pre územné konanie, stavebné konanie a realizáciu stavby

„Rekonštrukcia NKP a prevádzkových priestorov Štátnej opery v Banskej Bystrici“ spolu so súvisiacou inžinierskou činnosťou a autorským dozorom“.


SKA v prvom rade víta iniciatívu vedúcu k obnove národnej kultúrnej pamiatky, divadelnej budovy, pôvodne Národného domu od architekta Belluša, zakladateľskej osobnosti modernej slovenskej architektúry.
Rovnako oceňuje výber nástroja verejného obstarávania založený na princípe kvalitatívnych kritérií, pri ktorom však upozorňuje na viacero nedostatkov.

1.
Verejné obstarávanie spája do jednej zákazky dve úlohy, ktorých nároky na profesionálne riešenie ako aj proces projektovej prípravy a schvaľovania stupňov PD sú výrazne rozdielne. Prísne požiadavky na odbornú kvalitu uchádzača, preukazovanú špecifickým portfóliom prác (časť E, čl. 2súťažných podmienok), viazaných na rekonštrukcie NKP, kultúrno-spoločenskú funkciu, divadelnú techniku a investičný náklad realizovaných stavieb, navrhnutých a projektovaných uchádzačom, majú opodstatnenie v prípade rekonštrukcie Národného domu, nachádzajúceho sa v centrálnej mestskej zóne (rozsah zákazky v ods. 2) až 6) v časti B súťažných podmienok).

Pre prístavbu a prestavbu prevádzok výrobno-administratívneho charakteru, bez akejkoľvek pamiatkovej ochrany, v areáli ŠO BB v brownfielde mesta, vzdialenom 5 km od budovy divadla, je vyžadovanie splnenia rovnakých kritérií neprimerané a obmedzujúce súťaž o získanie takejto samostatne vymedzenej zákazky (rozsah zákazky v ods. 1), 3) až 6) v časti B súťažných podmienok).
Navyše, schematické riešenie dostavby v podrobnosti stavebného zámeru verejnej práce (TUKE, 06/2019), nemôže byť dostatočným podkladom pre zhotovenie projektovej dokumentácie pre ÚR, bez jeho preverenia návrhovou fázou architektonickej služby. Vhodným nástrojom sa tak javí použitie formy verejnej, prípadne užšej súťaže návrhov na riešenie rekonštrukcie a novostavby prevádzkovej budovy ŠO BB. Na rozdiel od hodnotenia verejnej súťaže neznámou komisiou ide o transparentný výber víťaza odbornou porotou, ktorej činnosť sa začína už účasťou na príprave definitívnej podoby súťažných podmienok a pomôcok.

2.
Podmienky účasti (časť F, najmä ods. 3,1 súťažných podmienok) sú definované zmätočne a prehliadajú oprávnenia autorizovaných architektov. Podmienkou pre dodanie povoľovacej PD (pre ÚR ako aj SP) uchádzačom je predovšetkým jeho disponovanie oprávnením na poskytnutie služby podľa § 32, písm. e) ZVO, v tomto prípade projektanta ako vybranej činnosti vo výstavbe (§ 45, ods. 2, písm. b) a c) a ods.4, Stavebného zákona č. 50/1976 Zb.) Tými sú nielen autorizovaní stavební inžinieri podľa § 5, ods. 1, písm. a) a ods. 2, písm. b), zákona SNR č. 138/1992 Z. z. (ďalej len „ZAA“), ale minimálne rovnocenne autorizovaní architekti podľa § 4, písm. b) ZAA).

Autorizovaní architekti resp. stavební inžinieri disponujú z podstaty ZAA aj oprávneniami vyžadovanými pre dokladovanie právne neukotvenej pozície „hlavný inžinier projektu“, pokiaľ jeho činnosťou rozumieme oprávnenie podľa § 4, písm. d) resp. § 5, ods. 1. písm. d) ZAA. Spolu s výnimočnými referenciami pri hodnotení profesionálnej kvality uchádzača priamo v ponuke (časť D, ods. 2.2.3) považujeme požiadavku na účasť v časti F, ods. 3.1 nielen za skrytú diskrimináciu autorizovaných architektov, ale aj čisto formálnu, bez zjavného účelu, zneužiteľnú pre podávanie námietok neúspešnými uchádzačmi. Upozorňujeme tiež na fakt, že posudzovanie rovnocennosti oprávnení zahraničných účastníkov (okruh je širší ako len členské štáty EÚ, ako chybne uvádzajú súťažné podmienky) v tejto menej podstatnej podmienke účasti môže prekročiť schopnosti komisie na ich správne vyhodnotenie a viesť k viacerým sporom.

3.
Chápeme rozhodnutie ŠO BB zadať výnimočnú zákazku na architektonické služby pre rekonštrukciu NKP výnimočnému uchádzačovi. Pomer kritéria (nižšej) ceny a (vyššej) kvality 30 ku 70 dosiahnuteľným bodom by mali viesť k tomu, aby výška ponukovej ceny za predmetné architektonické služby bola skôr rozdielovým faktorom pri vyrovnanej kvalite uchádzača ako podstatným faktorom pre zadanie zákazky a ani neprimerane nízka cena (za takú by sme považovali menej ako 2/3 PHZ, kde hrozí priamy vplyv na kvalitu plnenia zákazky) nemohla zvýhodniť ponuku na úkor kritéria kvality.

Z prehľadu slovenských architektonických cien (CE ZA AR, Cena D. Jurkoviča, ARCH) v období po r. 1990 je zrejmé, že žiadna zo slovenských architektonických a projektových kancelárií nedosiahne plný počet bodov (všetky referenčné stavby ocenené; 5x14 bodov). Napríklad požadované ocenenie získali len 3 divadelné budovy (Nová Scéna Bratislava, Staré divadlo J. Záborského v Prešove a Staré divadlo K. Spišáka, Nitra). Naopak, publikované, ale nenominované referenčné stavby, získajú pre uchádzača o 10 (5x4) bodov menej ako najnižšia z ponukových cien.
Ak budeme uvažovať s možnou neakceptáciou referencie komisiou, odporúčame prehodnotiť bodový zisk v prospech nižších úrovní kvality, napr. postupnosťou 5-10-14 bodov. Predpokladáme, že na referencie sa nevzťahuje obmedzenie 3 rokov podľa § 34, ods. 1, písm. a).


SKA si dovoľuje ubezpečiť, že vyššie uvedené výhrady majú v prvom rade smerovať k spravodlivému nastaveniu súťaže, čo je predpokladom pre kvalitné zavŕšenie procesu obstarávania. 
Rovnako uisťujeme, že investície do obnovy a rozvoja kultúrnej infraštruktúry krajiny veľmi víta a veríme, že v nadchádzajúcom období bude podobne nevyhnutných obnov pribúdať. 

V prípade akýchkoľvek otázok alebo potreby konzultácie je SKA k dispozícii.

Mohlo by vás zaujímať