Slovenská komora architektov
Register diel

Dom kultúry ROH Banská Bystrica

Rok vzniku:
1961
Rok realizácie:
1979
Adresa:
Euroa Culture Center, Banská Bystrica
O diele:
Dom kultúry koncepčne vznikol ako súťažný návrh pod pôvodným názvom všeodborový klub RH, ktorý v roku 1961 získal v celoštátnej anonymnej súťaži najvyššie ocenenie. Je situovaný v exponovanom priestore medzi historickým jadrom Banskej Bystrice a obytnou zástavbou Pred stanicou z 50-tych rokov (M. Kusý). Tam na kompozičnej ose gradujúcej Pamätník-múzeum SNP (D. Kuzma. 1964-1969) vzniká postupne od 60-tych rokov v jeho predpolí podľa princípov E. Hrušku (urbanistická súťaž 1959) kultúrno-spoločenské centrum, Námestie slobody na ktoré sa vstupmi, átriom a rozľahlými foyermi orientuje aj Dom kultúry. Na severnej strane námestia drobnejšou mierkou banky a navrhovaných polyfunkčných hmôt (štúdia autora, 1972) vrastá priestor do staršej mestskej štruktúry. Horizontálna hmota átriového monobloku Domu kultúry s vysunutou konzolou kina a vertikálna doska susedného hotel Lux (d. Boháč, 1967) reagujú na tieto širšie vzťahy čistými jednoznačnými formami. Základnou myšlienkou architektonickej koncepcie je prevádzková a priestorová variabilita. Všetky hlavné spoločenské priestory – viacúčelová sála, reštaurácia a kaviareň, komorné divadlo, foyery, posluchárne, bohato dimenzovaným foyerom viacerými spôsobmi prepájať a nadväzovať kontakt s exteriérom námestia a s panorámou mesta. Foyery sú prevádzkovým a priestorovo-kompozičným kĺbom dispozície, v ktorom sú preto komponované aj výtvarné akcenty – diela viacerých významných výtvarných umelcov. Dom kultúry má ešte z átria prístupné kino a poskytuje priestory aj pre rôzne záujmové činnosti: ateliéry, klubovne, bábkové divadlo, zariadenia pre deti a pod. „Od vzniku architektonického zámeru (1961) po dokončenie diela uplynulo ... takmer 20 rokov (!). Architektúra však využíva klasické a jednoduché princípy, ktoré aj po takom dlhom čase nestratili svoje pozitívne hodnoty ... pôsobí dôstojným a vyváženým dojmom. Rovnaký účinok majú aj interiéry, najmú priestranný foyer ...“(T. Zalčík, M. Dulla: Slovenská architektúra 1976-1980, s. 60-31). Treba však dodať, že po úplné dokončenie diela – vrátane kina (1988) – uplynulo takmer 28 rokov (!), hoci napríklad átrium nie je dokončené doteraz. A problémy, potom už v užívaní a v údržbe stavby, pokračovali zvlášť po spoločensko-ekonomických zmenách v roku 1989 – vlastník stavby prostredníctvo ktorej je dielo zhmotnené (Odborový zväz KOVO) nerešpektoval autorský zákon a bez ohľadu na práva a protesty autora necitlivo zasahoval najmä do interiérov, dával svojvoľne súhlas na hrubé zásahy i nájomcom , poodstraňoval skoro všetky výtvarné diela (Kompánek, Šimerová, Martinček a i.) likvidoval celý svietiaci podhľad vo foyeri a podobne. Od októbra 2007 je novým vlastníkom stavby developerská spol. s r.o. VAV invest Banská Bystrica a autor je s ním t.č. v zložitom rokovaní o podmienkach pripravovaných zmien... Dom kultúry dostal súčasne nový názov:? Europa Culture Center.